Een product of dienst ontwikkelen dat écht waarde toevoegt aan het leven van iemand, creëer je door samen te werken met de mensen die er gebruik van maken. Dat is de filosofie achter co-creatie. Door co-creatie toe te passen kom je als ambitieuze professional achter unieke inzichten waarmee jij een product of dienst tot een succes maakt. Lees in dit artikel wat co-creatie precies is en hoe je die inzet.
Co-creatie is een vorm van samenwerken. Deze samenwerking ga je aan met eindgebruikers van je product of dienst. Door deze te betrekken bij het verbeterproces krijg je meer inzicht in hoe jij je eindgebruikers écht vooruit brengt. Met de inzichten die je van hen krijgt, voer je verbeteringen door waar je product of dienst nog beter van wordt.
Door een goed begeleide co-creatie bereik je het maximale resultaat. Hier liggen kansen voor product owners en teamplayers zoals jij. Bij co-creatie is het essentieel om goed te luisteren naar je eindgebruikers, met hen te sparren, wensen door te vertalen naar bruikbare inzichten en deze toe te passen op je product of dienst. Een echte teamplayer werkt ook oplossingsgericht en speelt goed in op wat er allemaal wordt gezegd. Hierdoor ontstaan krachtige resultaten uit een co-creatie waar organisaties echt iets aan hebben.
Tijdens een co-creatiesessie zijn communicatieve vaardigheden, discussiëren en design thinking onmisbaar. Hiermee geef je de eindgebruikers met wie je samenwerkt het vertrouwen om ideeën of feedback openlijk te delen. Intervisie is een mooie manier om deze samenwerkingsskills te verbeteren.
Houd er rekening mee dat sommige eindgebruikers misschien andere culturele achtergronden of waarden hebben. Interculturele communicatie zorgt dat jij het verbeterproces met iedereen succesvol doorloopt.
Co-creatie versterkt een product of dienst en maakt deze tot een groot succes. Veel toonaangevende bedrijven hebben gebruikgemaakt van co-creatie waardoor zij unieke producten en diensten leveren. Denk aan:
Design thinking en co-creatie zijn twee werkwijzen die op sommige vlakken op elkaar lijken. Net als bij design thinking gebruik je ook de input van de eindgebruiker om je project tot een succes te maken. Het verschil is dat de eindgebruiker bij co-creatie al vanaf het begin bij het verbeterproces is betrokken. Aan de hand van de feedback en ideeën die je krijgt van de eindgebruiker stel je een plan op om verbeteringen aan je product of dienst aan te brengen. Bij design thinking haken de eindgebruikers aan als het eerste prototype is opgeleverd.
Het doel van co-creatie is input en informatie verzamelen van relevante partijen om hiermee jullie oplossing te verbeteren. Om succesvol te co-creëren zijn de volgende tips essentieel:
Het is cruciaal te weten waarom je co-creatie inzet. Zonder een doel weet je niet wie je nodig hebt en wat je met co-creatie wilt bereiken. Voorbeelden van doelen zijn: een product sneller op de markt krijgen, de frustraties van eindgebruikers achterhalen, weten wat zij als positief zien of om de kennis van andere experts in te zetten. Gebruik stakeholdermanagement om alle belangen in kaart te brengen en je doel scherp te formuleren.
Als professional breid je je netwerk steeds uit en is het essentieel dat je hier gebruik van maakt. Je weet nooit wie degene is die jou kan helpen bij de next step in je carrière. Heb je een product waar een IT-expert naar moet kijken, dan heb jij die wellicht al in je netwerk. Gebruik hierbij je sterke communicatieve vaardigheden om andere experts bij jouw co-creatie te betrekken en bereik sneller resultaat.
Om tot een beter product te komen is het nodig om de kritiek en ongezouten meningen te incasseren. Zorg dat je tijdens je gesprek duidelijk maakt dat deze vrijheid er is. Dit is een enorme kans om de wensen van eindgebruikers helder te krijgen. Zie dit proces als een leercurve om hun wensen op te volgen.
Co-creatie is een sterk middel waarmee je het ontwerp- of verbeterproces van een product of dienst naar een hoger niveau tilt. Er zijn veel voordelen van co-creatie. De belangrijkste zijn:
Wanneer je een co-creatieproces ingaat, heb je informatie nodig van eindgebruikers. Door de input van hen verantwoord je makkelijker waarom je bepaalde keuzes maakt. Hierdoor creëer je draagvlak voor je plan. Het is dus belangrijk om goed te luisteren waarnaar eindgebruikers op zoek zijn en hierop in te spelen. Zo maakt je product of dienst meer impact.
Door co-creatie toe te passen, kom je door je eindgebruikers erachter wat de goede en minder goede eigenschappen zijn van je product of dienst. Je eindgebruikers voelen zich betrokken bij het proces waardoor je een betere relatie met hen opbouwt.
Als ambitieuze professional is het belangrijk dat je tijdens deze sessies transparant en eerlijk bent over je aanpak. Hierdoor creëer je vertrouwen en geven eindgebruikers hun positieve ervaring door aan anderen. Zo krijgt het imago van je bedrijf ook een flinke boost.
Brainstormsessie met je eindgebruikers levert vaak frisse, nieuwe ideeën op en houdt je project in beweging. Ook als je brainstorm met je eigen team vastloopt, is het starten van een co-creatie met je eindgebruikers een uitstekende optie om nieuwe unieke ideeën en inzichten te verzamelen.
Je hoort nieuwe meningen en ideeën waar jij niet eerder aan hebt gedacht. Het ontwikkelings- of verbeterproces gebeurt hierdoor veel sneller en efficiënter. Geef je eindgebruikers dus altijd een centrale rol!
Als professional moet je een aantal voorbereidingen treffen om goed van start te gaan. Ten eerste is het van belang om een goed onderwerp te kiezen waar je feedback van wilt. Ga vervolgens op zoek naar je eindgebruikers en nodig hen uit voor een brainstorm. Zorg dat dit in een omgeving is die open en verwelkomend aanvoelt. Zo stel je iedereen op hun gemak en worden er sneller meningen gedeeld.
Tenslotte is het slim om ook interne mensen uit te nodigen. Door eindgebruikers en collega’s onderling over een product of dienst te laten praten, ontstaan er vaak ideeën en gedachtes die je alleen maar krijgt als je deze twee groepen samenvoegt.
Co-creatie gaat verder dan alleen samenwerken. Tijdens co-creatiesessies verzamel je belangrijke ideeën en meningen van eindgebruikers. Je luistert naar hen en gebruikt die informatie om je product of dienst nog beter te maken.
Co-creatie is voor iedere ambitieuze professional die waarde hecht aan de mening van eindgebruikers en verbeteringen wilt doorvoeren in een product of dienst om deze tot een (groter) succes te maken.