Met je gedrag en (non-)verbale communicatie heb jij invloed op je team, stakeholders en iedereen in je omgeving. Is jouw invloed constructief is, creëer je er draagvlak mee en helpt het je team en jezelf vooruit? Door tijdens je carrière slim te beïnvloeden, word jij dé professional die in no-time opvalt binnen organisaties.
De beste manier om de geest van de mens te beïnvloeden is door hem iets uit te leggen Noam Chomsky
Beïnvloeding is de uitwerking die jouw gedrag (on)bewust heeft op anderen. Door je hier meer bewust van te zijn, neem je anderen mee in de gewenste richting. Dit voorkomt conflicten en zorgt ervoor dat samenwerkingen beter verlopen. Beïnvloeding gaat altijd op basis van eerlijke informatie.
Beïnvloeden is niet hetzelfde als manipuleren. Wanneer je iemand weet te beïnvloeden, kiest diegene ervoor om met je mee te gaan op basis van eerlijke informatie. Bij beïnvloeding is er geen sprake van een dubbele agenda of het vertellen van halve waarheden.
Als je iemand succesvol beïnvloedt, hebben jullie beiden een goed gevoel en wordt er afgegaan op het argument dat het meeste oplevert. Kortom: een win-win situatie.
Ambitieuze professionals beïnvloeden slim en krijgen mensen op een eerlijke manier met zich mee. Zo zijn ze meer gefocust, constructiever en vallen eerder op bij het management. Deze skill helpt je om projecten naar een hoger niveau te tillen en je persoonlijk leiderschap te ontwikkelen. Kortom: een belangrijke factor op weg naar succes!
Er zijn verschillende manieren om mensen te beïnvloeden. Vaak is het doel van beïnvloedingstechnieken om iets te verkopen. En verkopen is niet alleen iets voor de afdeling sales. Dagelijks verkopen we van alles: waarom jij vanavond graag die ene Netflix-docu wilt zien, waarom jouw aanpassingen in het document belangrijk zijn of waarom jouw inspirerende visie de organisatie verder helpt.
Hieronder vind je 3 bewezen beïnvloedingstechnieken met uitleg en tips hoe jij ze kan toepassen. We bekijken de technieken:
Robert Cialdini heeft 6 beïnvloedingstechnieken opgesteld. Hierbij gaat hij uit van onbewuste reacties en emoties. Nog voor het rationeel afwegen van een beslissing, is de keuze eigenlijk al vanuit het onbewuste gemaakt. Deze theorie wordt vooral veel toegepast in online marketing. Om dit voor elkaar te krijgen, pas je de volgende principes toe:
Booking.com alle technieken van Cialdini toepast? Als je de punten hierboven leest, herken je ze zo.
Met Neuro Linguïstisch programmeren leer je hoe je door middel van gesproken taal en non-verbale communicatie inzicht krijgt in gedrag. Zowel dat van jezelf als dat van anderen. Als jij hier de nodige kennis van hebt, kun je gedrag gaan beïnvloeden. Je kunt NLP inzetten om je beter te leren voelen, een waardevol team member te worden of te excelleren in je communicatie. NLP is omvangrijk, maar hieronder lees je een aantal belangrijke pijlers:
Dale Carnegie schreef de bestseller ‘How to win friends and influence people’. Hoewel het boek in 1936 geschreven is zonder enig wetenschappelijk bewijs, hebben onderzoekers het succes van Carnegie’s theorieën inmiddels weten te bevestigen.
Al die theorieën zijn mooi, maar hoe werkt beïnvloeding nou in de praktijk? En wanneer pas je het toe? Hieronder een aantal voorbeelden:
Bij een presentatie kan je het gedrag van anderen niet voorspellen, maar je kunt wel een reactie uitlokken door je eigen gedrag in te zetten. Dat doe je allereerst met een positieve houding en het creëren van een fijne sfeer. Benoem bijvoorbeeld de dingen die de laatste tijd lekker lopen binnen de organisatie.
Zit er weinig energie in het mt tegenover je? Creëer dan urgentie voor jouw issue of project door één of twee van de punten van Cialdini te gebruiken. Begin je monoloog bijvoorbeeld met schaarste (de noodzaak) en ga vervolgens door op de wederkerigheid (what’s in it for them of de organisatie?).
Verwacht je weerstand? Benadruk dan het ‘samen’ en benoem de de punten waar jullie het over eens zijn om van daaruit je eigen argumenten te introduceren. Geef tot slot aan waarom iedereen baat heeft bij jouw aanpak.
Even bij je leidinggevende binnenvallen en snel je punt maken werkt averechts. Neem mensen mee in jouw gedachtegang, je motivatie en je uiteindelijke doel. En zoek een gezamenlijke stip op de horizon: ‘Zou het niet lekker zijn als we volgende week…’ Zo snapt de ander de urgentie. Hierdoor kweek je begrip en helpt je manager je waar nodig.
Bijkomend voordeel: misschien krijg je waardevolle feedback om jouw plan naar een hoger niveau te tillen.
Dat is altijd spannend en soms zelfs een bewuste test. Stel je assertief op en maak eerst nog even rapport met de toehoorder die het wel met je eens is. Maak vervolgens de situatie bespreekbaar. Houd je oordelen voor je en vraag de ander naar de reden van de weerstand. Weerstand is vaak een gevoelskwestie, dus blijf in deze sfeer communiceren. Zodra je jezelf open opstelt, creëer je vertrouwen bij iedereen.
Overtuigen is een manier van beïnvloeden. Je kunt mensen, naast overtuigen, ook beïnvloeden om te ze laten onderzoeken, inspireren of om mensen aan te sporen iets te doen.
Jazeker. Zakelijk flirten helpt je om mensen ‘aan jouw kant’ te krijgen door het inzetten van die allesbepalende gunfactor. Dit doe je door het geven van een gelijkwaardige handdruk, smalltalk, een gespiegelde houding, een geanimeerde manier van praten en natuurlijk een glimlach.
Op deze pagina vind je stap voor stap de nodige achtergrondinformatie. Wil je verder de diepte in? Duik dan in de beïnvloedingstechnieken die we hierboven voor je hebben verzameld.