Goede interculturele communicatie brengt professionals uit verschillende culturen vooruit. Door open te staan voor nieuwe invloeden groeien teams en worden er betere resultaten geboekt. Sta jij wel eens stil bij jouw woordgebruik of manier van communiceren binnen de organisatie? Met het TOPOI-model werk jij succesvol aan cultuurverschillen op de werkvloer én je internationale carrière!
Interculturele communicatie is de samenwerking tussen personen of internationale teams met verschillende culturele achtergronden. Niet alleen het beheersen van een andere taal is van belang, maar vooral ook het begrijpen van verschillende normen, waarden en gedragscodes.
Het gaat om het streven naar efficiënte communicatie om deze verschillende culturen op de werkvloer met elkaar te verbinden. Efficiënt communiceren draait dus om het op een goede manier overbrengen van de boodschap op je collega.
Ik vind dat het bij interculturele communicatie dan ook niet gaat om de vraag wie past zich aan wie aan? In mijn optiek gaat het om elkaar begrijpen.Peter Loonstra, Interim-professional Communicatie namens Randstad Professional | Yacht
Voorkeuren in communicatiestijlen verschillen per cultuur. Zo zijn Zuid-Amerikanen bijvoorbeeld over het algemeen assertiever dan West-Europeanen en zijn mensen uit de Aziatische culturen vaak meer bescheiden.
Werken in een multiculturele samenleving zorgt ervoor dat interculturele communicatie steeds belangrijker wordt. Teamwork wordt namelijk beïnvloed door verschillende culturele achtergronden zonder dat we ons daar vaak bewust van zijn.
Deze gedragscodes, omgangsvormen en verwachtingspatronen spelen een rol in hoe je oordeelt over het gedrag van anderen en wat je als normaal of onfatsoenlijk beschouwt. Als we niet genoeg kennis en ervaring hebben met cultuurverschillen op de werkvloer, wordt onze eigen interpretatie automatisch onze verwachting van anderen. Misverstanden en inefficiëntie zijn vaak het gevolg.
Met behulp van interculturele communicatie voorkom je deze misverstanden. Dit is essentieel bij het samenbrengen van expertises en het bundelen van talenten. Door goed te communiceren, verlopen jouw samenwerkingen beter en behaal je sneller succes.
Voor je aan de slag gaat met interculturele communicatie is het cruciaal om te weten hoe het precies werkt. Om te beginnen kan cultuur gedefinieerd worden als het geheel van normen, waarden, tradities en regels van een groep mensen. Cultuur is zowel zichtbaar als onzichtbaar en kan krachtig worden samengevat in drie lagen:
De buitenste laag van onze cultuur bestaat uit zichtbare zaken binnen de organisatie zoals het taalgebruik, de huistijl, regels en materiële objecten. Denk bijvoorbeeld aan de dresscode binnen bedrijven. Lopen werknemers elke dag in zakelijke kleding of is een casual spijkerbroek voldoende?
De tweede laag van onze cultuur bestaat uit de uitgesproken organisatiefilosofie, waarden, strategieën en doelstellingen. Het gaat hier om beschrijvingen waarmee de organisatie aangeeft waar ze voor staan en waar ze naar streven. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de visie en missie van een bedrijf.
De diepste laag van onze cultuur bestaat uit basiswaarden waar we ons niet bewust van zijn. Het zijn onbewuste en vanzelfsprekende overtuigingen, opvattingen, percepties, gedachten en gevoelens die werknemers meenemen in hun handelen. Denk bijvoorbeeld aan basisveronderstellingen zoals elkaar helpen en kwaliteitsgericht werken.
Effectieve interculturele communicatie gaat om het bewust worden van onze eigen basiswaarden en het herkennen van de basiswaarden van anderen. De focus bij interculturele communicatie ligt bij het overbruggen van deze verschillen. Het TOPOI-model helpt je hierbij.
Vooruitstrevende organisaties zien het belang van intercultureel werken. Deze expertise benadrukt het gemeenschappelijke belang en overbrugt op deze manier culturele verschillen.
Het TOPOI-model is een hulpmiddel bij het werken aan deze transculturele houding. Het model wordt gebruikt om - vooraf of achteraf - te reflecteren op de onderlinge communicatie en op die manier vooruitgang te realiseren.
In het model zijn vijf gebieden te onderscheiden waar culturele verschillen en misverstanden kunnen worden opgespoord, namelijk: taal, ordening, personen, organisatie en inzet. Bij elk gebied is het belangrijk om duidelijk te maken wat jouw aandeel is, wat het aandeel van de ander is en wat de invloed van de sociale omgeving is.
Omvat de betekenissen van de verbale en non-verbale taal van de gespreksdeelnemers.
Omvat de opvatting van de deelnemers op de kwesties die spelen in het gesprek.
Verwijst naar de personen die deelnemen aan het gesprek en hun onderlinge verhouding.
Omvat de maatschappelijke en professionele organisatorische omgeving waarbinnen de communicatie plaatsvindt.
Omvat de onderliggende motieven of beweegredenen van de gespreksdeelnemers.
Om je skills op het gebied van intercultureel werken naar een hoger niveau te tillen, zetten we een aantal aandachtspunten van interculturele communicatie voor je op een rij:
Interculturele communicatie is de communicatie tussen personen of groepen personen met verschillende culturele achtergronden. Niet alleen het beheersen van een andere taal is van belang, maar vooral ook het begrijpen van verschillende normen, waarden en gedragscodes. Het gaat om het streven naar efficiënte communicatie om succesvol te zijn als interculturele organisatie.
Werken in een multiculturele samenleving zorgt ervoor dat interculturele communicatie steeds belangrijker wordt. Samenwerken wordt namelijk beïnvloed door verschillende culturele achtergronden zonder dat we ons daar vaak bewust van zijn. Met behulp van interculturele communicatie voorkom je ruis en misverstanden. Door goed te communiceren, verlopen jouw samenwerkingen beter en behaal je sneller succes.