Communiceren doe je de hele dag. Naar leveranciers, klanten, opdrachtgevers, maar nog veel meer intern en binnen je team. Als excellente teamplayer heb je jouw communicatieskills op orde. Hier lees je alles over de meest succesvolle, interne communicatietechnieken, zoals DISC en de Now What?-methode. Technieken waarmee jij de rest van je carrière excelleert!
Leiderschap is een manier van denken, een manier van handelen en, vooral, een manier van communiceren. Simon Sinek, auteur en motiverende spreker
Door goed te communiceren, verlopen jouw samenwerkingen en teamprocessen beter en behaal je sneller succes. Zo heb je een positieve impact op je team, vergroot je jouw geloofwaardigheid en ben je overtuigender. Daarnaast helpt helder communiceren je bij alle soft skills die je nodig hebt tijdens je carrière.
Als ambitieuze professional ben je graag op de hoogte. Daarom vind je hier de laatste trends op het gebied van onderlinge communicatie binnen organisaties.
Ben jij al zoom fatigue? Dit is de vermoeidheid die optreedt doordat je alleen je aandacht bij een meeting kan tonen door in je webcam te staren. Door gebrek aan non-verbale communicatie als knikjes, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal kost een videocall meer energie dan een offline meeting. Maak een videocall dus niet te lang en nodig niet te veel gasten uit voor een online bijeenkomst.
Als jij snel to-the-point komt, nodig je anderen indirect uit om op dezelfde manier te communiceren. Communiceren kan namelijk best vermoeiend zijn. Met doelgerichte communicatie is je boodschap behapbaar. Zo voorkom je miscommunicatie.
Bite size is the right size
Goed communiceren is dus informatie doseren. Infobesitas is de term voor een overload aan informatie. Deel je informatie op in blokken of bulletpoints en verwijs eventueel door naar bijlagen of links. Zo confronteer je je collega’s niet met een lap tekst waar ze niet aan willen beginnen en dus niet bij hen overkomt.
Peer-to-peer of horizontale communicatie is het communiceren tussen gelijken, dus tussen team members of professionals onderling. Spoor jouw team aan om elkaar feedback te geven en om elkaar te triggeren het uiterste uit zichzelf te halen. Al die verschillende visies helpen de organisatie naar the next level!
Of je nou communiceert binnen je team of in een breder netwerk: zorg ervoor dat je jouw boodschap doelgericht overbrengt. Dat doe je aan de hand van 2 bekende communicatietechnieken:
Communiceren begint bij jezelf. Door je boodschap op te bouwen aan de hand van het What, So what, Now what model, getuig je van reflecterend vermogen. Daarnaast bouw je met dit model je bericht in lagen op. Zo schep je structuur en duidelijkheid.
Je wilt de CEO overtuigen dat jouw team baat heeft bij een bepaalde externe training.
DISC is een methode om naar gedragsstijlen en persoonlijkheden te leren kijken en daar op in te spelen. Iedereen is namelijk anders en iedereen communiceert op een andere manier. Communicatie verloopt pas goed, wanneer zowel de zender als de ontvanger rekening houden met deze verschillende stijlen.
Hier komt het DISC-model bij van pas. Verschillende persoonlijkheden worden ingedeeld in vier kleuren, die staan voor daadkrachtig, inspirerend, sociaal en correct. Bij al deze stijlen werkt een andere benadering het beste.
Iemand die in deze categorie valt, is eerder extravert dan introvert, houdt van uitdaging en is niet bang om de leiding te nemen. Stem je communicatie als volgt af op dit type als je wilt dat je boodschap overkomt bij dit type mens:
Net als het rode type is het gele type eerder extravert dan introvert. Bij deze persoon draait het om de ander. Deze prater zet zich in om anderen te overtuigen en motiveren. Zo communiceer je met dit type:
Iemand in deze categorie is een ware teamplayer en eerder introvert dan extravert. Deze persoon is bescheiden en heeft tijd nodig om na te denken. Zo stem je af op dit type:
Deze persoon is net als iemand uit de groene categorie eerder introvert dan extravert. Dit type is nauwkeurig, analytisch en denkt na over beslissingen. Zo communiceer je met dit type:
Je collega beschrijft op een voor jou zeer omslachtige manier wat de volgende stap van een proces wordt. Voor de vierde zin ben je al kwijt wat de eerste zin was. Ook gebruikt je collega woorden die jij niet gebruikt en is het een heel ander type mens. Kortom: risico op ruis. De oplossing? Vat het verhaal van je collega samen in je eigen woorden. Zo check je of jullie hetzelfde bedoelen, maar dat op een andere manier zeggen.
Je collega is kortaf en staat op het punt om naar huis te gaan, terwijl er nog veel werk ligt. Hoe kan je hem het beste aanspreken? Ga in ieder geval niet tegen hem klagen of passief-agressief reageren, maar vraag juist wat er mis is: ‘Ik heb het gevoel dat je niet zo lekker gaat, kan ik je ergens mee helpen?’. Misschien heeft je collega zojuist gehoord dat een project niet doorgaat of is zijn zoontje vervelend geweest op school. Iedereen is ergert zich wel eens aan iets. Door begripvol te zijn in je communicatie versterk je de onderlinge band.
Les 1: klaag nooit over anderen. Niet live, niet via de mail en niet op het terras om de hoek. Het hoeft je maar een keer te gebeuren dat de ander iets van je kwade woorden meekrijgt. En dat moment is nu. Hoe los je dat met communicatie op?
Excuseer je en zeg dat je emotioneel was. Leg vervolgens in neutrale taal uit, waar je klachten vandaan komen. Eindig met een moment van zelfreflectie: ‘Ik merk dat ik zelf wat minder snel mijn mening geef en kan ongemakkelijk worden van mensen die wel het zelfvertrouwen hebben om dat te doen. Het is iets waar ik graag aan wil werken’.
1-op-1-communicatie is belangrijk, maar ook de manier waarop je communiceert naar grotere groepen is cruciaal in teamverband. Hoe verpak je de boodschap in de juiste woorden? In een presentatie, een mailtje of maak je een poster? Wij hebben een aantal digitale communicatiemiddelen voor je op een rij gezet:
Communiceren is het overbrengen van informatie: verbaal én non-verbaal. Hierbij gaat het om de interactie tussen de zender en de ontvanger. Het communicatieproces bestaat uit vier stappen:
Communiceren doe je face to face of via een medium, zoals een telefoon, krant, infographic, webpagina, YouTube-serie, Snapchat of tv.
Door duidelijk met elkaar te communiceren voorkom je ruis en misverstanden. Daarom is het van essentieel belang om duidelijk te zijn en, zo nodig, om extra informatie te vragen. Dit is essentieel bij het realiseren van doelen en het maken van impact.