Communicatie: maak nu 1-op-1 impact binnen je team Cover

Communicatie: maak nu 1-op-1 impact binnen je team

Communiceren doe je de hele dag. Naar leveranciers, klanten, opdrachtgevers, maar nog veel meer intern en binnen je team. Als excellente teamplayer heb je jouw communicatieskills op orde. Hier lees je alles over de meest succesvolle, interne communicatietechnieken, zoals DISC en de Now What?-methode. Technieken waarmee jij de rest van je carrière excelleert!

Op deze pagina:

Leiderschap is een manier van denken, een manier van handelen en, vooral, een manier van communiceren. Simon Sinek, auteur en motiverende spreker

Impact communicatie op professionele prestaties

Door goed te communiceren, verlopen jouw samenwerkingen en teamprocessen beter en behaal je sneller succes. Zo heb je een positieve impact op je team, vergroot je jouw geloofwaardigheid en ben je overtuigender. Daarnaast helpt helder communiceren je bij alle soft skills die je nodig hebt tijdens je carrière.

Communicatietrends

Als ambitieuze professional ben je graag op de hoogte. Daarom vind je hier de laatste trends op het gebied van onderlinge communicatie binnen organisaties. 

1. Voorkom zoom fatigue bij je team members

Ben jij al zoom fatigue? Dit is de vermoeidheid die optreedt doordat je alleen je aandacht bij een meeting kan tonen door in je webcam te staren. Door gebrek aan non-verbale communicatie als knikjes, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal kost een videocall meer energie dan een offline meeting. Maak een videocall dus niet te lang en nodig niet te veel gasten uit voor een online bijeenkomst.

2. Snelle, doelgerichte communicatie

Als jij snel to-the-point komt, nodig je anderen indirect uit om op dezelfde manier te communiceren. Communiceren kan namelijk best vermoeiend zijn. Met doelgerichte communicatie is je boodschap behapbaar. Zo voorkom je miscommunicatie.

Bite size is the right size

Goed communiceren is dus informatie doseren. Infobesitas is de term voor een overload aan informatie. Deel je informatie op in blokken of bulletpoints en verwijs eventueel door naar bijlagen of links. Zo confronteer je je collega’s niet met een lap tekst waar ze niet aan willen beginnen en dus niet bij hen overkomt.  

3. Peer-to-peer communicatie

Peer-to-peer of horizontale communicatie is het communiceren tussen gelijken, dus tussen team members of professionals onderling. Spoor jouw team aan om elkaar feedback te geven en om elkaar te triggeren het uiterste uit zichzelf te halen. Al die verschillende visies helpen de organisatie naar the next level!

Succesvolle communicatietechnieken

Of je nou communiceert binnen je team of in een breder netwerk: zorg ervoor dat je jouw boodschap doelgericht overbrengt. Dat doe je aan de hand van 2 bekende communicatietechnieken:

  1. het Now What?-model
  2. het DISC-model

What, So what, Now what?

Communiceren begint bij jezelf. Door je boodschap op te bouwen aan de hand van het What, So what, Now what model, getuig je van reflecterend vermogen. Daarnaast bouw je met dit model je bericht in lagen op. Zo schep je structuur en duidelijkheid.

  • What: maak je hoofdboodschap bekend;
  • So what: waarom is deze hoofdboodschap belangrijk en wat is the call to action?;
  • Now what: werk de call-to-action (CTA) uit. Beschrijf wat de aanpak wordt en wat de eventuele consequenties zijn. 

What, So what, Now what model
What, So what, Now what model

Voorbeeld Now what?-model:

Je wilt de CEO overtuigen dat jouw team baat heeft bij een bepaalde externe training.

  • What: Hi CEO, ik stuitte op deze training Scrum-methodiek en we moeten dit als team volgen.
  • So what: Via Scrum kunnen we sneller producten opleveren, werken we effectiever samen en het versterkt het teamgevoel.
  • Now what: De training duurt 2 dagen, kost 2.000,- per team en is volgende week al afgerond.

DISC

DISC is een methode om naar gedragsstijlen en persoonlijkheden te leren kijken en daar op in te spelen. Iedereen is namelijk anders en iedereen communiceert op een andere manier. Communicatie verloopt pas goed, wanneer zowel de zender als de ontvanger rekening houden met deze verschillende stijlen. 

Hier komt het DISC-model bij van pas. Verschillende persoonlijkheden worden ingedeeld in vier kleuren, die staan voor daadkrachtig, inspirerend, sociaal en correct. Bij al deze stijlen werkt een andere benadering het beste. 

DISC-model
DISC-model

D (rood): Dominant en daadkracht

Iemand die in deze categorie valt, is eerder extravert dan introvert, houdt van uitdaging en is niet bang om de leiding te nemen. Stem je communicatie als volgt af op dit type als je wilt dat je boodschap overkomt bij dit type mens:

  • Communiceer op basis van feiten. Ingaan op emotie of persoonlijke beleving heeft weinig zin
  • Ga in op nieuwe mogelijkheden en verandering. Benadruk uitdaging
  • Wees helder en structureer je boodschap. Laat geen blijk van twijfel zien.

I (geel): Interactief en inspirerend

Net als het rode type is het gele type eerder extravert dan introvert. Bij deze persoon draait het om de ander. Deze prater zet zich in om anderen te overtuigen en motiveren. Zo communiceer je met dit type:

  • Wees betrokken, vriendelijk en geïnteresseerd; stel vragen
  • Ga mee in de actie en de energie
  • Geef deze chaotische en impulsieve persoon overzicht en focus op de hoofdpunten. 

S (groen): Stabiel en sociaal

Iemand in deze categorie is een ware teamplayer en eerder introvert dan extravert. Deze persoon is bescheiden en heeft tijd nodig om na te denken. Zo stem je af op dit type:

  • Betrek deze persoon bij opdrachten en processen en houd hem op de hoogte
  • Communiceer helder en logisch
  • Vertel wat deze persoon te wachten staat, zodat hij zich kan voorbereiden.

C (blauw): Consciëntieus en correct

Deze persoon is net als iemand uit de groene categorie eerder introvert dan extravert. Dit type is nauwkeurig, analytisch en denkt na over beslissingen. Zo communiceer je met dit type:

  • Overtuig deze persoon met feiten. 
  • Bereid je goed voor op een gesprek en kom afspraken na.
  • Geef deze persoon ruimte om na te denken.

3 voorbeelden waarin slim communiceren je uit lastige situaties helpt

1. Jij en je collega zijn tegenpolen

Je collega beschrijft op een voor jou zeer omslachtige manier wat de volgende stap van een proces wordt. Voor de vierde zin ben je al kwijt wat de eerste zin was. Ook gebruikt je collega woorden die jij niet gebruikt en is het een heel ander type mens. Kortom: risico op ruis. De oplossing? Vat het verhaal van je collega samen in je eigen woorden. Zo check je of jullie hetzelfde bedoelen, maar dat op een andere manier zeggen. 

2. Je collega loopt de kantjes er vanaf

Je collega is kortaf en staat op het punt om naar huis te gaan, terwijl er nog veel werk ligt. Hoe kan je hem het beste aanspreken? Ga in ieder geval niet tegen hem klagen of passief-agressief reageren, maar vraag juist wat er mis is: ‘Ik heb het gevoel dat je niet zo lekker gaat, kan ik je ergens mee helpen?’. Misschien heeft je collega zojuist gehoord dat een project niet doorgaat of is zijn zoontje vervelend geweest op school. Iedereen is ergert zich wel eens aan iets. Door begripvol te zijn in je communicatie versterk je de onderlinge band.   

3. Je collega loopt langs terwijl jij over hem/haar klaagt

Les 1: klaag nooit over anderen. Niet live, niet via de mail en niet op het terras om de hoek. Het hoeft je maar een keer te gebeuren dat de ander iets van je kwade woorden meekrijgt. En dat moment is nu. Hoe los je dat met communicatie op? 

Excuseer je en zeg dat je emotioneel was. Leg vervolgens in neutrale taal uit, waar je klachten vandaan komen. Eindig met een moment van zelfreflectie: ‘Ik merk dat ik zelf wat minder snel mijn mening geef en kan ongemakkelijk worden van mensen die wel het zelfvertrouwen hebben om dat te doen. Het is iets waar ik graag aan wil werken’. 

5 effectieve tips die je communicatieskills verbeteren

  1. Leer jezelf kennen
    Gebruik hiervoor het DISC-model of ga aan de slag met zelfreflectie; ben jij meer van meters maken of juist enorm nauwkeurig? Als je weet wat je sterke en minder sterke punten zijn, communiceer je beter. 
  2. Vul iets niet voor een ander in
    Denk je dat je weet wat de ander bedoelt of weet je het zeker? Het is beter om iets na te vragen, dan om (onjuiste) aannames te doen.
  3. Maak een connectie
    Door een klik te hebben of ‘rapport’ te maken met de ander, kun je beter levelen en dus beter communiceren. Leef je dus zoveel mogelijk in in de ander.
  4. Let op je non-verbale communicatie
    Moedig iemand aan door instemmend te knikken, toon empathie door mee te fronzen bij verontwaardiging. Op basis van intonatie van de ander kun je aardig aanvoelen in welke flow iemand zit.
  5. Wees een goede luisteraar
    Vaak ontstaat miscommunicatie doordat we niet goed luisteren. Wat zegt iemand echt en wat zegt iemand vooral niet. Is de boodschap niet 100% duidelijk? Doe geen aannames en vraag door. William Ury, hoogleraar aan Harvard, legt het belang van luisteren aan in deze Tedx-lezing.

Go to communicatiemiddelen

1-op-1-communicatie is belangrijk, maar ook de manier waarop je communiceert naar grotere groepen is cruciaal in teamverband. Hoe verpak je de boodschap in de juiste woorden? In een presentatie, een mailtje of maak je een poster? Wij hebben een aantal digitale communicatiemiddelen voor je op een rij gezet:

  • (Short) video
    Visuele informatie komt sneller binnen. Je verbeeldt je verhaal letterlijk, wat handig is als je complexe processen toelicht. Zeker wanneer je een (geanimeerde) video de look & feel meegeeft die past bij je boodschap en de huisstijl van het bedrijf. 
  • Infographic
    Wil je een proces vastleggen of een organogram minder statisch maken? Ga dan voor een infographic. Op een speelse manier geef je snel en duidelijk overzicht. Daarbij is een infographic niet duur en kan het snel verspreid worden.
  • Podcast
    Wil je echt de diepte in? Dan is een podcast de beste manier om iets uit te leggen. Nodig interessante sprekers uit en ga het gesprek aan. Zeker met Het Nieuwe Werken kunnen collega’s niet altijd aanwezig zijn bij presentaties of trainingen. Een podcast is niet duur om te maken en collega’s kunnen zelf bepalen wanneer ze luisteren. 
Je persoonlijk leiderschap versterken? Banner

Je persoonlijk leiderschap versterken?

Met sterk persoonlijk leiderschap haal jij het beste uit jezelf, overtuig jij anderen succesvol van jouw visie en krijg je zaken écht in beweging. Leer hoe jij jezelf efficiënt aanstuurt, draagvlak creëert en conventies doorbreekt.

Download de paper

Veelgestelde vragen rond communicatie

Wat is communicatie?

Communiceren is het overbrengen van informatie: verbaal én non-verbaal. Hierbij gaat het om de interactie tussen de zender en de ontvanger. Het communicatieproces bestaat uit vier stappen: 

  1. De zender codeert de informatie in een boodschap;
  2. De boodschap wordt verzonden;
  3. De ontvanger decodeert de boodschap; 
  4. De ontvanger geeft feedback op de boodschap.

Communiceren doe je face to face of via een medium, zoals een telefoon, krant, infographic, webpagina, YouTube-serie, Snapchat of tv.  

Waarom is het belangrijk om duidelijk te communiceren?

Door duidelijk met elkaar te communiceren voorkom je ruis en misverstanden. Daarom is het van essentieel belang om duidelijk te zijn en, zo nodig, om extra informatie te vragen. Dit is essentieel bij het realiseren van doelen en het maken van impact.