Door samen een intervisie te organiseren, bouw je aan jouw carrière én die van je collega’s. In een intervisiegroep bespreek je situaties -casussen- waar je in je werk tegenaan loopt en brainstorm je samen met je collega’s over passende oplossingen.
Als ambitieuze professionals ontwikkel jij je constant tot een betere teamplayer. Hiervoor is het essentieel om periodiek stil te staan bij jouw manier van werken. Uniek aan een intervisie is dat jij samen met collega’s in groepsverband aan de hand van een specifieke casus jouw werkwijze en die van je collega’s bespreekt.
Gebruik de feedback en verbetermogelijkheden die tijdens een intervisie besproken worden om je inzicht in je eigen werkwijze te vergroten en de onderlinge band met je collega’s te versterken. Zo draagt een intervisie bij aan de verdere ontwikkeling van jouw carrière.
Het doel van intervisie is om de problematiek te behandelen waar leden van de intervisiegroep tegenaan lopen in hun werk. Het is hierbij niet noodzakelijk dat de leden van hetzelfde team of dezelfde afdeling zijn. Door deze problemen samen te bespreken moet ieder individu op zijn eigen werkwijze en functioneren reflecteren. Ook ontvangt elk lid hier feedback op van mede-professionals. Na afloop van de intervisie hebben de deelnemers concrete verbeterpunten waarmee zij aan de slag kunnen.
De belangrijkste voordelen van intervisie zijn:
Intervisie kent talloze werkvormen. Aan de hand van de ervaring van de groepsleden en het onderlinge vertrouwen kies je een methode die bij jouw intervisiegroep past. Iedere intervisiegroep bestaat uit een inbrenger van een werkgerelateerde case, de groepsleden die de inbrenger voorzien van feedback en adviezen en een intervisiebegeleider die zorgt voor een goed verloop van het proces en een veilige omgeving. Dit zijn 5 veelgebruikte en succesvolle intervisiemethoden:
De incidentmethode is geschikt voor een beginnende intervisiegroep. Een uur lang staat één incident of probleem centraal uit de werksituatie, ingebracht door een van de deelnemers. Vervolgens bespreekt de groep het incident volgens een vast format:
Tijdens de roddelmethode ‘roddelen’ collega’s over jou waar je bij bent. Daarom is het belangrijk dat de groep elkaar goed kent en dat de werkomgeving veilig is. De werkwijze is als volgt:
In tegenstelling tot de incidentmethode en de roddelmethode, staat bij de 5-stappen-methode de ontwikkeling van de inbrenger en de groepsleden tegelijkertijd centraal. De inbrenger krijgt inhoudelijk adviezen en de andere groepsleden ontvangen feedback op hun analyse van het probleem. Het is een korte maar zeer effectieve methode om verschillende vragen te behandelen. Zo gaat deze methode in zijn werk:
Deze intervisiemethode confronteert deelnemers met hun eigen overtuigingen en daagt hen uit om zelf met antwoorden op hun vragen te komen. Deze intervisiemethode is gebaseerd op de werkwijze van Socrates, die het essentieel vond dat mensen zelf de antwoorden op hun vragen vonden. Het format van de Socratische intervisiemethode bestaat uit 10 stappen:
In de Balint-methode verdiepen de deelnemers niet alleen de vraagstelling van de inbrenger, maar wordt ook het eigen aandeel en de ‘blinde vlekken’ van de inbrenger in het casus verheldert.
Problemen waar je op werk tegenaan loopt komen in verschillende vormen. Onderwerpen kunnen bijvoorbeeld gaan over interdisciplinaire samenwerking, persoonlijke groei, je communicatie of communicatieve vaardigheden. In een invervisiecasus beschrijf je kort - in één à twee zinnen - hoe jouw probleem eruit ziet en wat jouw bijbehorende vraag is. Een aantal voorbeelden:
Het persoonlijke ontwikkelprogramma ‘Ken & Ben’ helpt Yacht’ers met zelfinzicht en persoonlijke groei. Je leert kritisch naar jezelf te kijken en analyseert je karakter. Daarnaast helpt ‘Ken & Ben’ jou om een beter beeld te krijgen van wat je wilt bereiken en waar je ontwikkelpunten liggen.
We bieden trainingen en on-the-job coaching aan zodat jij tijdens je opdracht blijft groeien. Je consultant helpt om de juiste stappen te zetten die jouw carrière naar de next level tillen.
Een intervisie is een groepsgesprek met vijf tot acht professionals. Hierin wordt een werkgerelateerde casus van een van de groepsleden besproken. Een intervisie heeft als doel om met elkaar de casus te verhelderen en inzichten aan te dragen die de inbrenger verder helpen.
In een intervisie staan vaak werkgerelateerde problemen centraal. Deze onderwerpen hoeven niet alleen op je huidige werk van toepassing zijn. Ook het nadenken over een carrièreswitch is een geschikt onderwerp voor een intervisiecasus.
Een intervisiebegeleider zorgt dat de intervisie soepel verloopt. De begeleider houdt de tijd bij per stap, introduceert elke nieuwe stap bij de intervisiegroep en waakt ervoor dat alle leden hun zegje kunnen doen.
Supervisie is vaak een individueel traject waarbij je met één supervisor jouw persoonlijke vragen of problemen op werk bespreekt. In een intervisie bespreek je jouw vragen met een groep collega’s.