Een goede discussie op zijn tijd is lekker! Even flink sparren, nieuwe inzichten opdoen en de boel op scherp zetten is soms nodig. Zeker wanneer jij ervan overtuigd bent dat jouw visie de business verder helpt. Sta je wel eens stil bij jouw manier van discussiëren? Challenge: de volgende keer wanneer je een discussie hebt, zorg ervoor dat de uitkomst een oplossing voor de discussie is. En dat er no hard feelings zijn uiteraard, zo ben jij een echte teamplayer!
Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in Godfried Bomans, schrijver
In een discussie wil je de ander overtuigen, in een dialoog wil je dingen van elkaar ontdekken en nieuwe inzichten opdoen. De focus van een dialoog ligt op het luisteren naar de ander, terwijl je in een discussie al bezig bent met wat je zelf wilt zeggen, terwijl de ander nog praat.
Vaak hebben dominante mensen in discussies de upperhand, (zie ook het DISC-model) terwijl er in een dialoog ruimte is voor ieders inbreng. Je raadt het al: met een dialoog bereik je meer dan met een discussie. Toch merk je dat je regelmatig in discussies verzeild raakt. Het is dan ook essentieel om te weten hoe je strategisch kunt discussiëren. Als je dat goed beheerst, maak je van elke discussie een constructief betoog.
Hoe fel een discussie ook is, de sfeer moet prettig blijven. Zeker als professionals onder elkaar. Een negatieve sfeer nodigt niet uit tot discussies, terwijl een verschil van mening juist goed is. Het geeft je nieuwe inzichten en het brengt plannen naar een hoger niveau.
Laten we daarom beginnen met een belangrijk uitgangspunt: erkenning. Iemand erkennen, wil zeggen dat je écht naar iemand luistert en begrip hebt voor zijn of haar standpunten. Vervolgens is er ruimte om tot elkaar te komen. Dit doe je door raakvlakken te zoeken met je gesprekspartner. Zo krijgt de ander ‘een beetje gelijk’ en gaan jullie goed uit elkaar.
Zodra je een discussie aangaat met als doel om deze te winnen, heeft het gesprek geen nut meer. Het gaat ten koste van het einddoel: het bedrijf of de inhoud vooruit helpen. En ‘winst’ als uitgangspunt drijft professionals uit elkaar. Iets wat niet bevorderlijk is als je nog samen moet werken.
En stel dat je een discussie wint, wat heeft de ander dan? Inderdaad: een enorm verlies. En zo’n gevoel is voor niemand fijn. Uiteindelijk ook voor jezelf niet.
Als een oliemagnaat spreekt voor milieuactivisten, maken cijfers weinig impact. De persoonlijke situatie van de oliemagnaat, kan wel iets oproepen. Net als het benoemen van alle positieve dingen die hij als individu voor het milieu doet, wekt sympathie op.
En aan de andere kant: een stakeholder die zijn nieuwe plannen voor het bedrijf presenteert, komt niet ver met een foto van zijn kinderen. Wel spelen cijfers en benefits een rol in zijn verhaal. Speel daarom met de elementen:
Bedenk van tevoren of tijdens een discussie dus over welke boeg je jouw kant van het verhaal wilt gooien. Wanneer je hier de juiste balans in vindt, overtuig je de ander. Wanneer de banden gespannen zijn, gaat de deur dicht en ben je niet meer on speaking terms. Een absolute no-go voor een ambitieuze professional als jij.
Als jullie beiden het belang van het bedrijf voorop hebben staan, gaat niemand expres met zijn of haar hakken in het zand staan. Het is heel nuttig om dingen te bevragen en te bekritiseren, omdat je alleen dan tot de beste resultaten komt.
Toch word je soms negatief getriggerd in gesprek. Je kan niet levelen met de persoon tegenover je en de discussie gaat de verkeerde kant op. Wat dan? Las even een pauze in. Zo blijf je in control.
Ook als je merkt dat de ander in een discussie vanuit een primaire emotie reageert, geef hem/haar de ruimte om te herpakken. Zorg dat je er voor de ander bent. Je komt van goede huize, dus toon dat ook. Be the bigger person.
Een goede discussie helpt de business naar de next level. Toch kan het zijn dat een meningsverschil de verkeerde kant op gaat. Negen van de tien keer komt dat omdat een van jullie zich schuldig maakt aan deze fouten:
Een discussie is een gespreksvorm waarbij twee partijen of personen elkaar van elkaars standpunt proberen te overtuigen. Een goede discussie mondt niet uit in bekvechten, maar in een constructieve middenweg.
Discussiëren op het werk zorgt voor persoonlijke ontwikkeling en zakelijke vooruitgang. Je leert de zaken vanuit een andere invalshoek bekijken en leert jezelf kennen.
Heeft iemand iets aan te merken op je werkzaamheden en wil jij direct de discussie aangaan? Wacht dan even tot je primaire emotie voorbij is. Het kan voelen als een aanval, maar kritiek is vaak iets wat jij in je hoofd groot maakt. Je collega probeert het eindresultaat te optimaliseren, dus feedback is waardevol.