Waar zit de duurzaamheid in jouw werkgeverschap? Om in een krappe arbeidsmarkt de juiste expertise aan te trekken, moet je weten wat jouw organisatie professionals te bieden heeft. Zo weet je werknemers te binden, verzuim laag te houden en de organisatie aantrekkelijk in de markt te zetten. Duurzaam werkgeverschap is dé oplossing wanneer personeel schaars is. Hier lees je hoe je dat aanpakt.
Biedt deze professional een duurzame toevoeging aan mijn organisatie? Veel organisaties en teams zoeken bij de werving van hun personeel antwoord op deze vraag. Je hebt een probleem - bijvoorbeeld een hoge werkdruk - en zoekt daarvoor een oplossing. Hoewel het logisch is om vanuit de bedrijfsvoering te kijken naar de werving en behoud van het personeel, is deze insteek niet het meest duurzaam voor het binden en boeien van professionals.
Professionals willen namelijk geprikkeld worden, groeien en vooruitgaan in hun carrière. Bied jij dat als organisatie niet? Dan vertrekt na een aantal jaar de een na de ander. Dat is enorm zonde van de tijd en het geld die je in de recruitment, onboarding en ontwikkeling hebt gestopt. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt.
Wil je professionals wél binden in een krappe arbeidsmarkt? Vraag jezelf dan af wat de organisatie of jouw team toevoegt aan de carrière van de professional. Bied jij een duurzaam carrièreperspectief? Of is dat in sommige posities niet realistisch? Wees hierin eerlijk. Bied je geen groeipad voor een bepaalde rol? Dan is een flexibele schil van zzp’ers of interim-professionals in deze gevallen vaak goedkoper dan personeel steeds opnieuw opleiden.
Vergrijzing en mismatch op de arbeidsmarkt houden de schaarste op de arbeidsmarkt de aankomende tijd in stand. Ook als binnenkort een economisch recessie start en het aantal openstaande vacatures weer daalt, is het aanbod van personeel te klein om de schaarste op te lossen. Voor werkgevers is het daarom cruciaal om hun werkgeverschap af te stemmen op deze aanhoudende krapte.
Benieuwd naar de laatste inzichten over duurzaam werkgeverschap? Beluister dan onze podcastserie: ‘Werkgevers van de toekomst’. Experts nemen je in zeven afleveringen mee in cruciale trends om professionals aan te trekken en te behouden. Wat werkt wel en wat juist niet in de huidige arbeidsmarkt?
Duurzaam werkgeverschap gaat over de toekomstbestendigheid van de werkgever. Organisaties die duurzaam werkgeverschap tonen, springen in op veranderingen in de markt en blijven hun organisatie ontwikkelen. Zij kunnen professionals hierdoor een omgeving bieden waarin zij duurzaam aan hun carrière werken en versterken zo het welzijn van hun personeel. Lees op de pagina meer over duurzaam werkgeverschap.
Je toont duurzaam werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt door inclusief en skill-based te werven, je employer brand te versterken en de duurzame inzetbaarheid binnen de organisatie te vergroten.
Meer weten? Check de video.