Skills zijn cruciaal voor het succes en de inzetbaarheid van professionals binnen jouw organisatie. In een veranderende wereld is het constant updaten en upgraden van je skillset als professional essentieel. Gaming biedt daarin een mooie kans. Organisaties die gamification, serious gaming of skills door gaming accepteren op de werkvloer lopen namelijk voorop op de arbeidsmarkt.
Op gaming heerst een taboe: het spelen van games wordt gezien als gewelddadig of als tijdverspilling. Daardoor gaat de potentie van gaming voor organisaties vaak verloren, terwijl het voor veel mensen juist een vorm van ontspanning is of een sociale activiteit.
Games zijn dan ook enorm populair. De gamingmarkt zelfs groter dan de streamingmarkt. De helft van de mensen gamet gemiddeld een uur per dag. Hierbij ontwikkelen veel spelers unieke skills, blijkt uit onderzoek van Randstad Groep Nederland. Samenwerken, multitasken, leidinggeven, keuzes maken of anderen motiveren zijn enkele voorbeelden van skills die professionals leren door games. Stuk voor stuk essentiële human skills die nodig zijn om succesvol carrière te maken.
Gamification, serious gaming en met games geleerde skills zijn drie verschillende manieren waarop games of spelelementen met de werkvloer geïntegreerd kunnen worden.
het doorvertalen van game-elementen naar het dagelijkse werk. Een voorbeeld van gamification is de introductie van een leaderboard waarop collega’s strijden om het behalen van de highscore. Punten worden behaald voor bepaalde prestaties, denk aan degene die de meeste sales binnenhaalt.
het ontwikkelen van een game die speciaal bedoeld is voor het trainen van bepaalde skills. Deze games zijn meer gericht op de werkelijkheid. Voorbeelden van serious gaming zijn: een vr-game om een operatie mee te oefenen als chirurg of een game die lesmateriaal voor leerlingen doorvertaalt naar in een spel.
de inzet van skills die geleerd zijn door het spelen van games op de werkvloer. Voorbeelden hiervan zijn de skills die je leert door het spelen van een actiespel, zoals multitasken of leiderschap. Deze skills zijn bijvoorbeeld essentieel als team lead of manager.
Gaming op de werkvloer - of dat nu in de vorm van gamification, serious gaming, of de inzet van gameskills op werk is - levert je als organisatie in een krappe arbeidsmarkt veel op.
Games leren professionals de cognitieve en sociale skills die nodig zijn om succesvol te zijn in hun werk. Denk aan: communicatieve skills, teamwork of multitasken. Gaming (niet serious gaming) is dan ook een slimme manier om upskilling of reskilling aantrekkelijk te maken voor professionals s die de traditionele manier van leren als een barrière ervaren.
Miljoenen Nederlanders gamen. Organisaties die gaming omarmen in hun recruitment, upskilling en reskilling of dagelijkse werkzaamheden op de werkvloer sluiten beter aan op de huidige tijdsgeest. Werkgevers spelen in op de intrinsieke motivatie van professionals door hobby’s van hun professionals te omarmen en te vertalen naar een werksetting. Dit heeft een positief effect op de employer brand van een organisatie.
Gaming biedt meer mogelijkheden om op een innovatieve manier skilled-based te werven. In plaats van tijdens het sollicitatieproces de focus te leggen op de opleidingen of de ervaringen op iemands cv, kan je kandidaten ook vragen een bepaalde game te spelen en zo iemands skills te testen. Zo voorkom je een mismatch in skills. Bovendien kan je het sollicitatieproces persoonlijker inrichten doordat je met gaming beter inspeelt op de behoefte van bepaalde doelgroepen.
Door daarnaast tijdens het sollicitatieproces naar iemand eerdere game-ervaring te vragen, vorm je een objectief beeld van iemands geleerde skills. Voor dat objectieve oordeel is wel een benchmark nodig. Om deze benchmark goed te vormen, is volgens het onderzoek van Randstad Groep wel meer onderzoek nodig.
Gaming kan je inzetten om professionals te activeren en te motiveren in hun werk. Games worden namelijk vaak gespeeld vanuit een bepaalde drijfveer: de hoogste score behalen, sociaal zijn met vrienden of ter ontspanning. Professionals zijn bereid vanuit deze drijfveer uren aan een game te spenderen. Organisaties die deze drijfveren door weten te vertalen naar de werkvloer, maken het werken aantrekkelijker voor professionals. Denk aan het werken als team voor een bepaald doel.
Gaming is een middel om een deel van het onbenut arbeidspotentieel te activeren. Op papier lijken sommige professionals namelijk niet de juiste skillset te hebben, maar door het spelen van games kunnen ongeziene skills naar boven komen. Zo verhoog je bovendien het werkplezier onder je personeel, omdat hun capaciteiten beter worden benut en ze zo meer tot hun recht komen in de organisatie. De kans is hierdoor groter dat je hen aan je organisatie bindt.
Gamification betekent dat je elementen van games doorvertaalt naar de dagelijkse werkzaamheden. Denk aan het introduceren van een scorebord in de kantine waar live te zien is wie de meeste sales binnenhaalt. Lees op deze pagina welke 3 voordelen gaming voor de werkvloer heeft.
Serious gaming betekent dat je games ontwikkelt om bepaalde skills te trainen. Denk aan een game waarmee een piloot een vlucht kan oefenenen of een vr-game waarmee een chirurg een operatie leert uitvoeren. Op deze pagina lees je wat de potentie van gaming op de werkvloer is.