Steeds meer organisaties houden zich bezig met Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). MVO is namelijk niet alleen goed voor de maatschappij, maar ook voor een organisatie zelf. Organisaties met een MVO-beleid hebben namelijk een aanzienlijke voorsprong op de arbeidsmarkt ten opzichte van concurrenten. Lees hier waarom MVO een positieve invloed heeft op personeelswerving en -behoud en hoe jij dit toepast binnen jouw organisatie.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt ook wel impactvol of duurzaam ondernemen genoemd. Bij deze vorm van ondernemen houden organisaties rekening met de juiste balans tussen de 3 P’s: people, planet en profit. MVO is geen doel op zich, maar een continu proces binnen een organisatie.
Een actief MVO-beleid is cruciaal bij werving en behoud van personeel in een krappe arbeidsmarkt. Het opstellen en uitvoeren hiervan kent 3 belangrijke voordelen voor personeelswerving en -retentie:
Ambitieuze professionals wegen de mate waarin een organisatie zich focust op MVO steeds zwaarder mee in hun keuze voor een nieuwe werkgever. Met name voor de jongere generatie en starters is het essentieel om duurzaam en toekomstgericht te ondernemen. Alleen goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak niet genoeg om te concurreren op een krappe arbeidsmarkt. Trends in de markt laten zien dat jonge professionals tegenwoordig eerder kiezen voor een werkgever die duurzaamheid binnen de organisatie hoog in het vaandel heeft staan.
Organisaties met een actief MVO-beleid blijken een hogere werknemerstevredenheid te hebben. Die tevredenheid helpt om duurzaam werkgeverschap te realiseren; tevreden professionals blijven langer bij je organisatie.
Tevreden professionals dragen een positieve boodschap over jouw organisatie uit naar de buitenwereld. Op die manier versterk je je employer brand en trek je gemakkelijker nieuw talent aan.
MVO is niet alleen zichtbaar in grote veranderingsprocessen binnen een organisatie, zoals het aanpassen van het productieproces. Vaak zit de eerste stap juist in kleinere zaken waar je als organisatie eenvoudig verandering in brengt, zoals een overstap naar groene energie.
Let op dat je als organisatie genoeg stappen onderneemt om daadwerkelijk te kunnen zeggen dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Voorkom zo beschuldiging van greenwashing; je meer verantwoord voordoen dan dat je organisatie daadwerkelijk is. Lees hier hoe jouw organisatie MVO kan toepassen binnen de bedrijfsprocessen.
In een MVO-beleid laat een organisatie zien hoe deze omgaat met processen binnen het bedrijf die impact hebben op milieu en maatschappij. Hiermee zorg je als organisatie voor reputatieverbetering, wat leidt tot versterking van je employer brand. Een MVO-beleid focust op meerdere aspecten binnen verantwoording en verduurzaming. Denk aan:
1. Diensten of producten: bedenk of jij met je product of dienst iets kan bijdragen aan de maatschappij. Denk aan Tony’s Chocolonely, die de winst op de verkoop van hun producten gebruikt om chocoladeproductie slaaf- en kinderarbeidvrij te maken. Andere organisaties waarbij maatschappelijke motieven aan de basis liggen van het bedrijf zijn bijvoorbeeld Triodos Bank of Kromkommer.
2. Productieproces: verduurzaam het productieproces binnen je organisatie door bijvoorbeeld een oude technische installatie te vervangen voor een groene, elektrische variant.
3. Milieu: breid je MVO uit door naast afvalscheiding, slim om te gaan met brandstof en energie. Door als organisatie rekening te houden met het milieu, laat je zien dat je je als organisatie inzet tegen klimaatverandering. Dit versterkt je employer brand.
→ Denk ook aan hybride werken, dit heeft een positief effect op brandstofbesparing. Het bespaart onnodige kilometers die werknemers dagelijks afleggen. Daarnaast draagt het aanbieden van de mogelijkheid om vanuit huis te werken bij aan een betere werk-privébalans.
4. Leveranciers: MVO gaat verder dan de focus op eigen bijdrage aan een duurzame maatschappij. Neem de werkwijze van leveranciers ook onder de loep. Voldoen je leveranciers aan de eisen binnen jouw MVO-beleid? Of is het misschien tijd voor nieuwe partners die wel bijdragen aan jouw beleid?
5. (Toekomstige) werknemers: lever ook een maatschappelijke bijdrage door te investeren in diversiteit en inclusie binnen je organisatie. Schenk bovendien aandacht aan de mentale en fysieke vitaliteit van medewerkers.
Om een MVO-beleid te doen slagen, is het essentieel dat het doel en de uitvoering hiervan geloofwaardig zijn. Vraag je als organisatie af wat de drive is om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Enkel omdat dit ‘beter is voor werving en behouden van werknemers’ volstaat niet. Laat de MVO-strategie duidelijk aansluiten bij de diensten en waarden van je organisatie en zorg dat je transparant bent in de uitvoering hiervan. Dit zorgt voor een hogere geloofwaardigheid bij klanten, stakeholders en bovenal (toekomstige) werknemers.
Communiceer de keuzes die je maakt professionals in je organisatie en vraag hen om inbreng. Dit verhoogt de betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van je werknemers. Het is hierbij van belang dat het MVO-beleid volledig in de bedrijfscultuur wordt opgenomen, net als een duidelijke purpose (hoger doel).
Zodra het MVO-beleid helder is, is het essentieel om deze strategie ook uit te dragen naar de buitenwereld. Organisaties met een sterk MVO-beleid zijn namelijk interessant voor nieuw talent. Daarnaast trekt het vaak nieuwe klanten of opdrachtgevers aan, die specifiek zaken willen doen met een partij die bewust een steentje bijdraagt aan de maatschappij.
Een eerste stap om je MVO-beleid uit te dragen? Maak het MVO-beleid onderdeel van het onboardingsproces, zodat de MVO-strategie sneller in het DNA van nieuw talent komt. Daarnaast is het belangrijk om het MVO-beleid expliciet te vermelden op marketing- en communicatiekanalen. Denk aan je website of socials. Zo weten professionals snel dat ze te maken hebben met een organisatie die aan Maatschappelijk verantwoord ondernemen doet.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt ook wel impactvol of duurzaam ondernemen genoemd. Bij deze vorm van ondernemen houden organisaties rekening met de juiste balans tussen de 3 P’s: people, planet en profit. MVO is geen doel op zich, maar een continu proces binnen een organisatie.
Met Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) draag je als organisatie bij aan milieu en maatschappij. Dit versterkt je employer branding, waarmee je een voordeel hebt op de sterk concurrerende arbeidsmarkt. Ook is de tevredenheid onder werknemers bij een organisatie met een MVO-beleid groter. Waarmee je talent bindt en behoudt.