Succesvolle organisaties groeien door te blijven veranderen. Om verandering door te voeren, is er draagvlak nodig. Vooral als het gaat om veranderingen met grote consequenties, zoals een shift in het management. Ook ontwikkelingen als Het Nieuwe Werken vragen om draagvlak. Draagvlak creëren is dan ook anderen inspireren en betrekken in het proces. Zo zorg jij voor vooruitgang, energie in het team én jij profileert jezelf als leider.
Draagvlak is cruciaal voor professionals die het maximale uit hun carrière willen halen. Professional Julie Zwinkels deelt haar ervaring in deze 1 Minute Masterclass om jou vooruit te helpen.
Draagvlak is nodig voor grote veranderingen. Toch is draagvlak creëren niet altijd een bewust proces. Vaak worden kleine veranderingen binnen een team gezamenlijk besproken en geïmplementeerd. Draagvlak creëren op deze kleine schaal gaat dan ook vaak over wederzijds begrip en heldere communicatie in plaats van overtuigen en beïnvloeden.
“Draagvlak creëren is iets voor alle lagen van de organisatie”, legt Ester Koele, senior hr-manager bij Yacht uit. In deze rol begeleidt zij onder andere teams bij transities. “Dat kan op initiatief van een leidinggevende rol, maar soms komt iets ‘van bovenaf’, zoals de invoering van een nieuw systeem. In die gevallen is het essentieel dat leidinggevenden de verandering omarmen en ze vanuit een voorbeeldfunctie draagvlak creëren bij de rest van het team.”
Samira Ranshuysen werkt als HR-manager voor Yacht en heeft veel ervaring met veranderingsprocessen. Zij vult Ester aan: “Draagvlak is vooral belangrijk bij organisatorische veranderingen die persoonlijke consequenties hebben voor de medewerkers.”
Veranderingen roepen soms weerstand op. Met deze acceptatiestrategieën leer jij tijdens je carrière weerstand ombuigen naar draagvlak.
Ga in op het ‘wat’ en ‘waarom’. Spreek de emoties en gevoelens van je team aan. Zo komt de urgentie van de verandering beter over. Wees transparant en helder over de plannen: niet alle veranderingen zijn leuk, dat hoef je niet te verdoezelen. Door assertief te zijn, helder te communiceren en jouw rol als leider op te pakken introduceer én implementeer je grote veranderingen.
Betrek je team-members bij de aanpak van een verandering. Hierdoor nemen zij eerder eigenaarschap over het project. Ze hebben er tenslotte zelf aan meegewerkt. Plan voldoende evaluatiemomenten in. Bij veranderingsmanagement luister je naar de input van anderen uit de organisatie. Daarnaast geeft dit inzicht in de complexiteit van een grote verandering, waardoor je team meer begrip heeft voor de situatie.
Als leidinggevende faciliteer en ondersteun je je team. Bij grote veranderingen zijn ‘geen tijd’ of ‘niet de juiste middelen’ veel voorkomende bezwaren. Neem deze weg door alles aan te reiken wat nodig is om verandering te realiseren; neem tijdelijk wat taken uit handen, verzorg de nodige trainingen en geef zelf het goede voorbeeld. Zo focussen je collega’s zich op het accepteren van de verandering.
Tip: In het boek Deep Democracy lees je een interessante theorie over draagvlak creëren vanuit sociaal-culturele hoek. De kern van de theorie is dat je net zo lang blijft doorvragen totdat jullie samen een breed gedragen besluit hebben. Iedereen mag er iets van vinden. Het klinkt als een stroperig proces, maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval.
Er zijn een aantal valkuilen bij het creëren van draagvlak:
Samira: “Ik heb regelmatig meegemaakt dat mijn opdrachtgever vertelde dat er draagvlak in de organisatie was. Maar als je dieper de organisatie induikt, merk je dat dit niet het geval is. Mijn les hieruit is dat het belangrijk is om goed te toetsen of er daadwerkelijk draagvlak is. Als dit niet het geval is, moet jij met je opdrachtgever om de tafel om de opdracht bij te stellen of de deadline te verschuiven.”
Zeker vanuit een interim rol, krijg je wel eens verbaasde blikken. Jij komt nieuw binnen en ineens gaan er dingen veranderen. Het is dan van essentieel belang om vertrouwen te winnen van teams en mensen in de organisatie. Ga in gesprek met alle medewerkers en verdiep jezelf in hun behoeftes en zorgen. Zo win jij vertrouwen en creëer je een optimale beginsituatie voor jouw opdracht.
Draagvlak creëren wil niet zeggen dat iedereen hetzelfde denkt of vindt. Mensen kunnen vanuit verschillende motivaties en met verschillende belangen meegaan in een verandering. Streef niet naar een gemeenschappelijke drijfveer, maar naar een gemeenschappelijke instemming.
"Draagvlak is vooral belangrijk bij organisatorische veranderingen die persoonlijke consequenties hebben voor de medewerkers."
Door het remote werken, heb je als leidinggevende minder grip op wat er op de werkvloer speelt. Van privé-omstandigheden tot zakelijke problemen; je bent niet overal van op de hoogte.
Geef je team vertrouwen door zo concreet mogelijk te zijn in jouw verwachtingen; geef mensen duidelijke doelen en heldere feedback. Accepteer dat je team members op hun eigen manier en in hun eigen tempo werken. Zo lang deadlines en doelen worden gehaald is dat prima.
Als jouw beslissingen worden gesteund door de rest van de organisatie, heb je draagvlak. Mensen staan achter jouw plannen en begrijpen de keuzes die je maakt.
Zonder draagvlak, verandert er niets. Alleen als mensen intrinsieke motivatie hebben, wordt verandering omarmt.
Draagvlak creëren vraagt om zelfvertrouwen, authenticiteit, assertiviteit en goed teamwork. Vaardigheden als beïnvloeden en overtuigen helpen je om nog makkelijker draagvlak te creëren.
Een project zonder draagvlak is niet per definitie mislukt. Het loopt gewoon anders. Je bent slim en flexibel genoeg om mee te bewegen en je plannen aan te passen. Kun je wel wat extra support gebruiken als je project anders verloopt dan je had gehoopt? Je consultant is jouw luisterend oor.