Weet jij waar de kracht ligt van jouw team? Welke skills er nodig zijn om bedrijfsdoelstellingen te behalen? En hoe jij het beste haalt uit een ander? Goed competentiemanagement laat teams en projecten succesvol zijn en ontwikkelt jou als leider. Lees hier hoe jij competenties van anderen helpt ontwikkelen voor het gericht boeken van resultaat.
Competentiemanagement is als leidinggevende weten:
Door competenties niet per individu, maar als teameffort te benaderen, zie je waar jullie als team in uitblinken en welke skills er nog nodig zijn om de volgende stap te zetten.
Competentiemanagement is op verschillende niveaus in een organisatie inzetbaar:
Hard skills ontwikkel je door extra kennis op te doen via trainingen, masterclasses en e-learnings. Maar als het gaat om het aanleren of verbeteren van soft skills en vaardigheden, vraagt dit om extra begeleiding, goed leiderschap en effectieve communicatie.
Anderen helpen bij ontwikkeling van hun competenties vraagt om duidelijke kaders. Inspireer de ander door duidelijk te maken wat een skill iemand opbrengt en creëer tijd en ruimte om de competenties te ontwikkelen. Een coachende leiderschapsstijl past bij deze aanpak.
Elke rol in een organisatie vraagt om unieke competenties, die het werk tot een succes maken. Het herkennen en versterken van talent in het team, brengt jullie samen vooruit. Met dit model zet jij competentiemanagement in de praktijk in:
Met welke skills en expertises onderscheidt jullie organisatie of team zich? Door te kijken naar de missie en visie van jullie organisatie en die naast de concurrentie te leggen, zie je snel op welk gebied jullie je écht onderscheiden en welke kwaliteiten daar bijhoren.
Simpel voorbeeld: Tesla en Ferrari zijn dezelfde type bedrijven en hebben dus altijd veel dezelfde type professionals nodig, zoals ontwerpers en ontwikkelaars. tegelijkertijd hebben ze bij Tesla specialisten nodig met verstand van batterijtechnologie, terwijl ze bij Ferrari eerder zoeken naar de allerbeste mecaniciens die er zijn.
Elke rol in een team heeft een specifiek competentieprofiel. In zo’n competentieprofiel staat omschreven welke expertises en vaardigheden iemand voor die rol nodig heeft.
Bij zo’n profiel (die ook goed als functieomschrijving is te gebruiken bij een vacature) bepaal je ook de kerncompetenties. Welke vaardigheden zijn nodig om als professional te excelleren in zijn of haar positie? En welke zijn doorslaggevend voor het succes van de organisatie of het team? Een competentieprofiel bevat maximaal 9 skills.
Leg vast of skills al aanwezig zijn binnen een team of hoe deze zich ontwikkelen bij je team members. Een effectieve manier hiervoor is de SMART-methode. Zo maak je doelen:
Op deze manier toets je tijdens tussentijdse gesprekken efficiënt hoe het met de ontwikkeling van iemand (en zijn/haar competenties) gaat.
Zorg eerst dat jij draagvlak creëert, voordat je competentiemanagement doorvoert. Benoem vervolgens de voordelen voor het team of de professionals. Zo inspireer je diegene om de afgesproken doelen écht te realiseren.
Laat de skills en competentieprofielen terugkomen tijdens de HR-cyclus: bij het aannemen van nieuwe professionals en functionerings-, beoordelings- of ontwikkelingsgesprekken.
Door dit structureel te doen, tellen de competenties zich bij elkaar op en halen jullie sneller de gestelde doelen.
Een competentie, of skill, is een verzameling van kennis, vaardigheden, en persoonsgebonden eigenschappen en kenmerken die samen de kwaliteiten vormen die nodig zijn om te excelleren.
Bepaal welke skills kenmerkend zijn voor de organisatie of het team. Check of deze bij iedereen in het team aanwezig zijn. Zo niet, stuur hierop aan. Kijk ook welke skills nodig zijn om bepaalde rollen te vervullen en ga na of deze aanwezig zijn bij team members in deze posities.