Kiran Bagchi is een kleurige en fleurige marketing communicatie professional met focus op social media en content marketing. Op dit moment werkt ze al bijna vijf jaar bij Yacht. In die vijf jaar heeft Kiran met veel plezier marketing en communicatie opdrachten uitgevoerd bij zeven toonaangevende opdrachtgevers. Daarnaast is ze ook druk bezig als social media marketeer en content creator voor haar persoonlijke instagram kanaal en weblog. Benieuwd naar haar ervaringen en ambities? Je leest er alles over in haar blog.
Waar werk je momenteel en wat doe je?
Ik heb net een opdracht afgerond bij Wolters Kluwer, een wereldwijde leverancier van professionele informatie, softwareoplossingen en diensten voor clinici, accountants, advocaten, en de belasting-, financiële, audit-, risico-, compliance-, en regelgeving-sector. Als content marketingspecialist was ik (mede)verantwoordelijk voor de content marketing van twee specifieke producten voor juridische doelgroepen in Nederland. Mijn focus lag op copywriting voor verschillende onlinekanalen, het afnemen van interviews, het uitwerken van de content-strategie, en social media marketingactiviteiten. Daarnaast heb ik een pilot aangejaagd in het kader van employee advocacy. Welk(e) effect(en) heeft het op een bedrijf als je je eigen medewerkers tot social media ambassadeur maakt? Het was een leuke pilot met zowel voor Wolters Kluwer als mezelf leerzame uitkomsten. Voor mij was de pilot echt de kers op de taart van deze opdracht!
Waarom heb je ervoor gekozen om als interim professional voor Yacht te werken?
Toen Yacht mij benaderde, stond ik op een kruispunt in mijn loopbaan. Ik had tot dan in vast dienstverband gewerkt en miste vaak de uitdaging in werkzaamheden en persoonlijke doorgroeimogelijkheden. Ik moet bekennen, dat ik - tot dat moment - niet wist dat je via Yacht ook als interim-professional aan de slag kon. Na een uitgebreide kennismaking en evaluatie van de mogelijkheden die Yacht te bieden heeft, was het voor mij duidelijk dat werken als interim-professional voor mij de beste stap was.
Wat ervaar je als voordelen om als interim-professional te werken?
Het is voor mij de perfecte manier om creatief bezig te zijn en tegelijkertijd te weten dat ik na een bepaalde periode weer een andere leuke klus kan doen. Het euforische “Ik heb een nieuwe functie!” gevoel heb je als interimmer heel vaak. De afwisseling waarnaar ik op zoek was, heb ik zeker gevonden. Binnen relatief korte tijd heb ik opdrachten gedaan bij mooie organisaties in verschillende sectoren waar je anders wellicht niet zo snel binnen zou komen. In de afgelopen drie jaar tijd heb ik bijvoorbeeld bij organisaties als Wolters Kluwer, TNO en EY gewerkt, hoe divers wil je het hebben?
Als interim-professional kun je in korte tijd mooie resultaten neerzetten. Er wordt vaak net iets meer van je verwacht, juist omdat je vaak een hele specialistische rol hebt. Interim-professional en proactief zijn gaan vaak hand in hand, waardoor je sneller bepaalde zaken in gang kunt zetten. Daarbij geeft Yacht je de mogelijkheid om jezelf te blijven ontwikkelen, door middel van gesprekken en afspraken die je maakt over je persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast ondersteunen ze je met een uitgebreid opleidingsaanbod. Je bent zelf in de lead en je kunt opgedane kennis direct toepassen in de praktijk.
Zijn er ook nadelen?
Als eerste denk ik dat het werken als interim-professional bij je persoonlijkheid moet passen. Je komt tijdelijk binnen bij organisaties en gaat na een bepaalde periode ook weer weg. Je moet jezelf bij elke opdracht uiteraard opnieuw bewijzen. Ik vind die dynamiek interessant en hou van de afwisseling die deze manier van werken biedt. Ik was er ook echt aan toe toen ik begon als interim professional. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Onderschat ook niet, dat je voor iedere opdracht weer een sollicitatieprocedure doorloopt net als bij een vaste functie. Je krijgt een volgende opdracht niet op een presenteerblaadje aangeboden. Het kan zo zijn, dat je snel een nieuwe, passende opdracht hebt, maar dit kan ook even duren. Dat is ook iets om rekening mee te houden. Gelukkig kun je zelf ook uitkijken naar die ene nieuwe, leuke opdracht en je eigen netwerk aanboren.
Hoe word je in het algemeen door opdrachtgevers gezien c.q. geaccepteerd in organisaties?
Je komt altijd binnen bij opdrachtgevers voor een specifieke opdracht. Aangezien je voor die opdracht specifieke vaardigheden en ervaring in je rugzak meeneemt word je daarbij ook echt gezien als ‘de expert’, iemand die iets extra’s meeneemt. De opdrachtgever staat ervoor open als je gevraagd en ongevraagd adviseert, al is het natuurlijk niet altijd mogelijk om je nieuwe ideeën direct in de praktijk te brengen vanwege de processen waarmee je te maken hebt binnen een organisatie. Dit verschilt dus per organisatie en is soms ook afhankelijk van de duur van je opdracht. Je krijgt altijd een warm welkom bij opdrachtgevers, maar een rustige inwerkperiode zit er vaak niet bij. Daarnaast wordt ook verwacht dat je snel je weg vindt in de organisatie. In mijn geval matcht dit goed bij de ondernemende mentaliteit die ik al heb.
Bij je eerste interim-opdracht moet je wellicht even wennen aan de gang van zaken. De keren daarna wordt het steeds makkelijker om een vliegende start te maken bij een nieuwe opdrachtgever. Ik vind het zelf ook altijd fijn om nieuwe collega’s zo snel mogelijk te leren kennen. Je bewijst jezelf een dienst als je al in een vroeg stadium tijdens je opdracht contact opneemt met relevante stakeholders. Wanneer je op een later moment contact hebt over bepaalde werkzaamheden, weten collega’s precies wie je bent, wat je doet en voor welke expertise ze jou kunnen benaderen. Je verlaagt zo de drempel en bent makkelijk te benaderen. Andersom weet je ook direct de juiste collega te vinden als jij zelf wil sparren of een verzoek hebt.
Wat heb je de afgelopen jaren geleerd als interim-professional?
Ik heb vooral mezelf leren kennen door de verschillende opdrachten die ik heb gedaan. Daarmee bedoel ik wat ik vakinhoudelijk echt leuk vind om te doen. Daaruit haal ik veel voldoening, want dat helpt mij steeds beter om de ideale opdracht voor mezelf te formuleren of tot de conclusie te komen dat bepaalde aspecten van het marketing vakgebied juist niet bij me passen. Een opdrachtomschrijving op papier is één ding, maar in de praktijk ervaar je pas echt wat bepaalde werkzaamheden inhouden en of je daar enthousiast van wordt. Ik ben dankzij mijn ervaringen als interim marketingcommunicatie professional gewend aan snel veranderende organisaties. Daarnaast kom je met een frisse blik binnen. Hierdoor ontdek je snel de verschillen én overeenkomsten tussen organisaties. Al die ervaringen neem je weer mee naar een volgende functie en opdrachtgever. Ik heb mijn ideale focus inmiddels wel gevonden. Ik word heel blij van social media marketing (strategie), content marketing, het creëren van content, en copywriting.
Waarin wil jij je de komende tijd ontwikkelen?
Ik werk inmiddels enkele jaren binnen het marketing vakgebied en wil graag de stap maken naar een meer senior rol. Een dergelijke rol is voor mij een mooie aanvulling op de uitgebreide ervaring die ik heb opgedaan in de meer medior rollen die ik de afgelopen tijd heb gehad. Het nieuwe, uitgebreide opleidingssysteem van Yacht gaat me daarin denk ik zeker ondersteunen. Daarbij kijk ik ook uit naar een rol met focus op social media marketing & strategie voor kanalen als Instagram en TikTok. Dit is ook in het voordeel van (veel) B2C organisaties en employer branding, omdat er bij deze kanalen nog zoveel laagdrempelige mogelijkheden zijn om je doelgroep(en) effectief te bereiken.
Ook aan de slag als interim-professional bij Yacht?Lees meer over interim-opdrachten