Door je creativiteit in te zetten, zorg jij ervoor dat je voorop loopt. Het levert originele en innovatieve ideeën op en nieuwe invalshoeken om problemen op te lossen. Dat is ontzettend waardevol in een tijd van big tech en steeds meer geautomatiseerde werkprocessen. Door je creativiteit te ontwikkelen, onderscheid jij jezelf en maak je jouw carrière tegelijkertijd futureproof. Hoe werkt dat precies en hoe vergroot jij jouw creatief denken?
Creativiteit is noodzakelijk om vooruitgang te blijven boeken in je carrière. Zaken vanuit een ander perspectief bekijken, levert nieuwe, innovatieve inzichten op en zorgt ervoor dat je problemen op een andere manier aanpakt dan gebruikelijk. Zonder creativiteit is het lastig grote uitdagingen te trotseren, omdat je blijft hangen in een vast patroon en vaste manier van denken. Creativiteit kan je bijvoorbeeld inzetten op je pitch unieker te maken. Of je visie verder mee te ontwikkelen.
Creatief denken heeft een aantal kenmerken. Door je hiervan bewust te zijn is het makkelijker om bij jezelf een creatief proces te herkennen of creatief denken te stimuleren.
Naast deze kenmerken zijn er twee skills die je nodig hebt om door middel van een creatief proces te blijven innoveren: verbeeldingskracht en verbanden leggen. Design thinking is een goede methode om dit te stimuleren.
Om iets nieuws te bedenken moet je het voor je zien. Zo vergroot je de kans dat het idee er ook echt komt. Dat betekent: denken in mogelijkheden. Deze verbeeldingskracht zit van nature in ons. Denk bijvoorbeeld aan de dromen die je hebt. Ze zijn vaak fysiek niet mogelijk, maar lijken toch net echt.
Om je verbeeldingskracht te vinden, wil je de focus houden op je creatieve proces. Probeer bijvoorbeeld niets anders te doen naast je denkproces. Of je ideeën op papier uit te tekenen. Ook anderen kunnen je eigen verbeelding stimuleren. Bezoek bijvoorbeeld een museum, lees een boek over jouw vraagstuk of bekijk hier een documentaire over.
Creativiteit bestaat niet alleen uit baanbrekende ideeën. De meeste innovaties ontstaat door verbanden te leggen tussen bestaande elementen. Zoals een financial die de cijfers van externe partijen meeneemt in de analyse om zo tot nieuwe inzichten te komen.
Beter verbanden leggen, doe je door te zoeken naar gemeenschappelijke eigenschappen tussen twee zaken. Zoek naar elementen die de twee met elkaar verbinden. Of bedenk een context waarin ze logisch met elkaar samengaan.
Een voorbeeld is de technologische ontwikkeling van videobellen en het werken op kantoor. De relatie tussen deze twee is dat we niet meer fysiek bij elkaar hoeven te zijn om samen te werken. Daardoor ontstaan nieuwe oplossingen: thuis of buiten de deur werken, altijd en overal bereikbaar zijn, een nieuwe vorm van timemanagement of flexibele werktijden.
Een van de uitdagingen die creatieve ideeën meebrengen is zorgen dat je idee organisatiebreed gedragen wordt. Ook de stakeholders die niet betrokken zijn geweest bij het uitwerken van een idee, moeten het belang en nut ervan inzien. Naast het creatieve denkproces, is ook ruimte maken voor kritisch denken cruciaal voor succesvol verandermanagement.
Denk daarom kritisch na over je nieuwe ideeën en beoordeel de bruikbaarheid ervan. Goede zelfreflectie is essentieel. Als ergens kritisch over is nagedacht, zijn je collega’s eerder geneigd het idee serieus te nemen. Een goed creatief plan is dan ook met feiten en cijfers onderbouwd. Zo creëer je draagvlak voor je creatieve ideeën.
Eén van de dingen die creativiteit vaak in de weg zit, is het vermijden van fouten maken. Als je mogelijke fouten liever uit de weg gaat, is de kans groter dat je voor een veilige oplossing kiest, dan dat je buiten de kaders denkt.
Ken Robinson - spreker, adviseur en auteur op het gebied van creativiteit en innovatie in het onderwijs en het bedrijfsleven - stelt dat we onszelf al vroeg aanleren om fouten zoveel mogelijk te vermijden. “We ontwikkelen onze creativiteit niet, we worden ‘uit’ onze creativiteit onderwezen.” Volgens Robinson moeten we als maatschappij anders kijken naar fouten maken: ‘Veel organisaties zien fouten als iets negatiefs en verbinden er consequenties aan. Daarmee moedig je veilige oplossingen aan en stimuleer je creativiteit niet. Tegelijkertijd zijn organisaties steeds op zoek naar creatieve denkers.’
Bereid zijn om fouten te maken is erg waardevol voor jouw carrière. Zo neem je vaker risico’s en daardoor is de kans veel groter dat je creatieve ideeën bedenkt en tot effectieve oplossingen komt.
Jij werkt aan een nieuw idee en je verliest jezelf compleet in alle informatie die je erover vindt. Je voelt dat je er hiermee verder wilt, maar raakt overweldigd door alle losslingerende notities en tientallen tabbladen die je open hebt staan. Herkenbaar?
Zo’n overvloed aan informatie kan je creativiteit volledig blokkeren. Begin in dat geval helemaal opnieuw. Sluit alle tabbladen en schuif je notities aan de kant. Zet je telefoon en mailbox uit, pak een blanco vel papier en open een nieuw venster. Schrijf wat dingen uit en zoek alleen de zaken op waarvan je denkt dat ze jou écht verder helpen. Deze methode zorgt in veel gevallen voor een ultrascherpe focus.
Om creatief te zijn hoef je niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden. Eerder behaalde successen kunnen een mooi voorbeeld zijn en je creativiteit een boost geven. Bestudeer dit eerdere werk goed en gebruik dit als blauwdruk. Het maakt niet uit of het werk van jezelf is of van iemand anders, zolang het jou maar inspireert.
Je collega’s inschakelen en om feedback vragen, geef je reflectie op je eigen werk en meerdere perspectieven waarvanuit je een probleem benadert. Dit is vooral waardevol wanneer je eigen creatieve denkproces stroef verloopt. Blijf daarom niet in je eigen gedachtegang hangen. Wees assertief. Vraag anderen om met hun frisse blik jou die impuls geven die je nodig hebt om een stap dichter bij de oplossing te komen.
Creatief leiderschap is een stijl van leidinggeven die draait om het creëren van een omgeving waarin mensen zich vertrouwd voelen en de ruimte hebben om hun creativiteit te uiten. Zo benut je ieders potentieel en vergroot je de kans dat individuele creativiteit daadwerkelijk leidt tot innovatieve oplossingen. Creatief leiderschap is dus niet het hebben van de beste ideeën, maar juist de voorwaarden scheppen waardoor iedereen bijdraagt aan vernieuwing.
De 3 pijlers van creativiteit en leiderschap zijn:
Een goede leider herkent creatief talent bij individuele professionals en zorgt voor een omgeving waarin dit ook tot uiting komt. Hij of zij faciliteert en creëert de omstandigheden waarin talent kan excelleren.
Het vormen van teams waar creatieve ideeën uit voortkomen is een belangrijke uitdaging voor een leider. Als een team eenmaal is gevormd, is het ook aan een leider om hen een duidelijk doel te geven en te inspireren.
De beste ideeën ontstaan in een veilige omgeving waarin iedereen meedoet. Zorg dus als leider voor een inclusieve cultuur, waarin talent naar een hoger niveau kan doorgroeien.
Creativiteit is het (denk)proces dat je inzet om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Het implementeren van het creatieve idee leidt tot het resultaat.
Ja, iedereen kan creatief zijn. Maar creativiteit is niet altijd makkelijk. Soms zijn er blokkades die je creativiteit blokkeren. Als je met deze blokkades weet om te gaan, bijvoorbeeld door een rondje te lopen of te sporten, kun je jouw hersenen weer in de creatieve modus krijgen.
Een van de grootste blokkades van creativiteit is angst. Geloof in wat je doet en waar dit toe leidt. Je moet erop vertrouwen dat het goed komt. Ook stress, het te erg willen forceren of jezelf te erg afschermen van de buitenwereld, kan je creativiteit blokkeren.