1 januari 2025 nadert, wat het einde betekent van het handhavingsmoratorium op zzp-wetgeving. Het FD schrijft over de naderende aanpak van schijn-zzp’ers en over dreigende hoge rekeningen (boetes en naheffingen) voor organisaties die deze schijn-zzp’ers inzetten.
Het ministerie van Financiën toont zich zelfkritisch vanwege de toename van het aantal schijnzelfstandigen binnen het ministerie. En het nieuwe kabinet wil de wet VBAR verder in behandeling nemen ter verduidelijking van wie wel en wie niet als zelfstandige kan en mag werken. Zomaar wat recente artikelen over de verwachte verscherpte aanpak van schijnzelfstandigheid in zzp-land. Maar hoe groot is de kans dat de Belastingdienst ook echt bijt?
Gegeven deze recente artikelen, spreekt de Belastingdienst de verwachting uit dat handhaving daadwerkelijk gaat plaatsvinden per 1 januari 2025. Geen gemakkelijke opgave, aangezien de toets een “holistische” benadering behoeft, wat de uitvoerbaarheid van de toetsing complex maakt. Deze holistische benadering houdt in dat alle feitelijke omstandigheden, zoals leiding en gezag, inbedding van de rol in de organisatie, etc., gezamenlijk leiden tot een conclusie of de opdracht in zzp-schap kan worden verricht. Er zijn sectoren (zoals Zorg en Onderwijs) en type diensten/opdrachten, waar aanwezigheid van leiding en gezag middels o.a. protocollen, procedures, roosters en inbedding onvermijdelijk lijken en waar schijnzelfstandigheid op de loer ligt. Denk bijvoorbeeld aan de verpleegkundige aan het bed. De blaffende hond weet dus ook waar hij - mogelijk als eerst - kan bijten. En dan is er niet alleen de dreiging van (hoge) boetes voor opdrachtgevers en/of zzp’ers, maar ook van continuïteitsverlies van de dienstverlening. Want wat betekent het voor uw organisatie als u geen gebruik meer kunt maken van de diensten van deze zzp’ers?
Handhaving schijnzelfstandigheid: wat betekent het
Bij handhaving zal niet alleen blijken dat er binnen bepaalde sectoren en diensten/opdrachten sprake is van schijnzelfstandigheid, maar komt ook de “ongelijke behandeling” van de contractvorm (medewerker of zzp’er) aan de oppervlakte. Een ongelijke behandeling die de keuze van de werkende en/of opdrachtgever mogelijkerwijs beweegt tot deze schijnconstructies. Denk aan het concurreren op arbeidsvoorwaarden, waarbij zzp’ers geen “verplichte” sociale lasten afdragen en gebruik (kunnen) maken van bepaalde fiscale voordelen, die werknemers niet hebben. Waar werkgevers bij werknemers gehouden zijn aan een cao, zijn ze dat bij zzp’ers niet. Waar arbeidstijden gelden voor werknemers, lijken ze niet te gelden voor zzp’ers. En ga zo maar door. “De gelegenheid maakt de dief.”
Veiligheid eerst: hoe Yacht je beschermtYacht, met haar Inhouse Services (MSP) en Externen Management (broker/contractmanager), staat voor goed geregeld werk voor iedereen. Ook in de periode waarin niet werd gehandhaafd, hebben wij de wet nageleefd en zzp-contractering goed georganiseerd voor onze opdrachtgevers. Dit in afstemming met de toezichthouder en conform onze adequate methodiek. Werkt u met ons samen, dan bent u beschermd tegen de “dreiging van de Bel-affende hond”. Werkt u nog niet met ons samen? |
Ons advies
Ons advies, ga nu al handhaven, want de wet is er niet voor niets! Voorkom de hoge rekening en loop geen risico op discontinuïteit. Sluit als overheid niet de ogen voor de oorzaak die mogelijkerwijs aan schijn-zzp ten grondslag ligt. Want het gevolg van de contractvorm op de geldende voorwaarden is aanzienlijk. Lees daarvoor ook de ‘gepolariseerde zzp-discussie over een andere as’. Laten we, samen met de Belastingdienst, de wereld van werk een klein beetje beter maken en als opdrachtgever en intermediair ook onze maatschappelijke rol pakken!