Vijf miljoen inwoners telt Nederland, van wie het merendeel leeft en werkt op het platteland, voor een gemiddeld inkomen van dertig gulden per maand, terwijl Vincent van Gogh de Aardappeleters schildert, de Boerenbond het daglicht ziet en FEC een term uit een verre toekomst is. We spreken over eind negentiende eeuw. Een tijd waarin het boerenleven vooral draait om spierkracht, vanwege het ontbreken van machines, elektriciteit en stromend water. Veel boeren wíllen wel moderniseren, maar kunnen dat niet financieren. Zo ontstaat uit de Boerenbond uiteindelijk de Rabobank; uit kleine kredietverenigingen, waar boeren tegen eerlijke rente geld kunnen lenen.
Fast forward naar 125 jaar later, anno 2024. Rabobank, nog steeds een coöperatie, is nu actief in 37 landen en telt bijna 9 miljoen klanten. Dit brengt aanzienlijke verantwoordelijkheden en risico’s met zich mee. Hoe controleert een bank bijvoorbeeld de herkomst van de gigantische geldstromen die een klantenbestand van zo’n omvang genereert? En welke rol speelt een broker-dienstverlener als Yacht Externen Management (YEM) hierin? Een vraaggesprek met vendor manager Joop van Hillo over de langjarige relatie met YEM. “Bij ons draait samenwerking om communicatie, communicatie en nog eens communicatie. De mensen van YEM begrijpen dat al negen jaar uitstekend.”
Rabobank is een begeerde partner voor broker-dienstverleners. Maar liefst achttien kandidaten steken hun vinger op als de grootbank in 2016 de markt benadert voor een derde broker. Brainnet (nu Magnit) en HeadFirst verdelen tot die tijd samen de workload. “Vooral het aandeel van die eerste werd te groot. Niet in lijn met ons beleid dat opdrachtnemers voor maximaal 20% van hun omzet afhankelijk mogen zijn van Rabobank”, onderbouwt Van Hillo de beheersmaatregel om aangesloten brokers tegen zichzelf in bescherming te nemen en hun risico te spreiden. Van de longlist van achttien geïnteresseerden ontstaat snel een shortlist van vijf partijen, die worden getoetst op twintig selectiecriteria. Vooral op klantsensitiviteit, het accountteam en ontzorging scoort YEM hoog. De start van een vruchtbare, geleidelijk opbloeiende samenwerking. Van Hillo: “Zakendoen met Rabobank is investeren in een stapsgewijze groei. We weten en begrijpen dat we elkaar eerst moeten leren kennen, gaan altijd voor de langetermijnrelatie en zijn trouw aan onze leveranciers.” Indachtig dit adagium verwerkt YEM in het eerste jaar circa honderd inzetten, wat uitgroeit tot ruim 800 contracten in 2023.
Wat doet YEM eigenlijk?
YEM contracteert zzp’ers en professionals in dienst van derden voor tijdelijke inzet en faciliteert het inleenproces geheel of gedeeltelijk. Opdrachtgevers bepalen zelf welke activiteiten YEM overneemt en wat ze zelf willen blijven doen. Waar YEM onder andere goed in is:
- Managen van vraag naar tijdelijk personeel
- Contracteren van leveranciers en zzp’ers
- Sourcing dienstverlening
- Leveranciersmanagement
- Beperken van keten- en inlenersaansprakelijkheid (Wet Keten Aansprakelijkheid)
- Voorkomen van een fictief dienstverband bij zzp’ers (Flexwet, Wet DBA, de WAS, WAGwEU en de WAB)
- Screening en dossiervoering van tijdelijk extern personeel
- Optimaliseren van (contract- en proces) compliance
- Tijdige betaling van facturen aan leveranciers en zzp’ers
- Verzorgen van managementrapportages
- Meten van klant- en medewerkerstevredenheid
-
Een volledige dienstverlening voor het contracteren van remote leveranciers en zzp'ers buiten Europa
Het zwaartepunt
“Wij hebben een grote inhuurbehoefte, die sterk kan wisselen qua rollen en volumes”, vervolgt Van Hillo, zelf zestien jaar geleden begonnen als inkoopconsultant. “De laatste jaren bijvoorbeeld, ligt het zwaartepunt op het opsporen en bestrijden van financieel-economische criminaliteit. De bij Rabobank aangesloten detacheerders kunnen niet alle bijbehorende functies vervullen. YEM vult dat perfect aan, ondanks dat de rollen in de loop der jaren variëren. Ik heb het beeld dat YEM daarin goed meebeweegt.” Van de honderden aanvragen die YEM jaarlijks bij Rabo invult, is ongeveer 90% FEC-analist (Financiële Economische Criminaliteit), binnen gebieden als KYC (Know Your Client), AML (Anti Money Laundering) en HRC (High Risk Customers). Daarnaast is de behoefte aan teamleiders voor data-stewards en business analisten groot. Allemaal specialistische functies die YEM dankzij een omvangrijk, gespecialiseerd en gewaardeerd leveranciersnetwerk steeds weet te voorzien.
Responsiveness
Noem het ontvankelijk, toerekenbaar, betrouwbaar of verantwoordelijk. Voor Van Hillo is ‘responsiveness’, samen met de ontzorgende eigenschappen van een broker, essentieel voor een succesvolle en harmonieuze samenwerkingsrelatie. “Een antwoord mag best 'nee' zijn, als er maar wel snel een antwoord komt. En we hechten er waarde aan dat onze partners verantwoordelijkheid nemen voor hun acties. Er gaat natuurlijk wel eens iets fout, van beide kanten, maar wees daar eerlijk en transparant over. Bovendien moeten we erop kunnen vertrouwen dat een broker standaard in onze behoeften voorziet. YEM doet dit gewoon goed.” En alhoewel het niet de hoofdreden is van de samenwerking, is het wel een mooie symbolische bijvangst: Rabobank en YEM die samen de financiële wereld een stukje eerlijker maken.