Vrouwen en data science. Voor Muriel Schulte en Britt van Ballekom een logische combinatie. Maar in de praktijk is datawetenschap nog altijd een mannenwereld. Het jaarlijks event Women in Data Science wil het tij (verder) keren. Namens Yacht waren beide dames ook dit jaar ‘vanzelfsprekend’ van de partij. Met een webinar pakten zij op inspiratievolle wijze de ambassadeursrol.
Bijdragen aan ommekeer
De jonge Yacht-professional Muriel denkt met een lach terug aan haar eerste lesdag voor haar masteropleiding data science in Tilburg. Kort daarvoor had ze met succes de opleiding communicatie- en informatiewetenschappen afgerond. “Ik had het idee dat ik een van de weinige vrouwen zou zijn bij deze master. Maar dat was zeker niet het geval. Het was eerder fiftyfifty. Nu ik anderhalf jaar op de werkvloer actief ben, wordt mijn gedachte van toen wél bevestigd. Zoals ook de cijfers onderstrepen: data science is een vakgebied met vooral mannen.”
Op de vraag waarom heeft Muriel geen pasklaar antwoord. “Wellicht heeft het te maken met de technische aspecten. Maar het vak is veel breder. Hopelijk draagt de nog vrij nieuwe masteropleiding bij aan de ommekeer. Mijn interesse is in ieder geval nadrukkelijk gewekt. Meer specifiek de interesse voor hoe je van data communicatie maakt. Ik verduidelijk dit graag door de vergelijking te trekken met een grote legodoos. Ik sorteer data als legosteentjes, op kleur, vorm en formaat, om zo tot een visualisatie te komen. Denk aan een dashboardweergave of een rapportage. Op deze manier vertaal je data naar begrijpelijke informatie die directieleden en managers helpt om betere beslissingen te nemen.”
Mensen meekrijgen door storytelling
Muriel volgt bij Yacht een traineeship van 3 jaar. Ze is nu halverwege en treft met regelmaat Britt, die bij Yacht teammanager is binnen Supply Chain en Engineering. Daarnaast traint ze de Yacht-trainees in de ontwikkeling van soft skills. Britt: “Een van de soft skills die wij essentieel vinden, is overtuigingskracht. Het is belangrijk dat je je ideeën en suggesties kunt overbrengen aan de verschillende stakeholders. Daarbij komt ook lef om de hoek kijken. Zeker bij jongeren is dat een aandachtspunt. Ze vinden het soms moeilijk om zich te laten zien en horen.”
Met nadruk belicht Britt vervolgens storytelling als soft skill. “Ik merk dat professionals in data science vaak inhoudelijk sterk zijn, maar het overbrengen van alle kennis is een ander verhaal. Dat gaat vaak moeizaam. Pas op het moment dat je context weet te creëren rondom de inhoud, ga je mensen meekrijgen in je verhaal. En pas als je mensen meekrijgt, ervaren ze de meerwaarde van data en ga je samen resultaat boeken.”
Verweven in elk vakgebied
Britt heeft geen achtergrond als het over data science gaat, maar in de vier jaar dat ze nu voor Yacht werkt is ze wel heel enthousiast geraakt. “Data zijn verweven in elk vakgebied. Of je het nu hebt over Supply Chain, Engineering, IT, Finance of Legal; door digitalisering en data kan slimmer en efficiënter worden gewerkt. En juist die verwevenheid over de volledige breedte van een organisatie maakt data science zo interessant.”
“Daarnaast vind ik het hartstikke leuk om jonge mensen te helpen bij de start van hun carrière. Ik weet hoe lastig het is om al tijdens je schooltijd te ontdekken wat je daadwerkelijk leuk vindt en waarvan je energie krijgt. Het driejarige traineeship bij Yacht leent zich daar perfect voor. Door bij verschillende opdrachtgevers in de keuken te kijken en door aan de ontwikkeling van je skills te werken, ontdek je stap voor stap wat jou trekt. Het is prachtig om te zien dat de trainees na 3 jaar als professional helemaal futureproof de arbeidsmarkt op kunnen.”
Feit is dat vrouwen óf te weinig podium pakken óf te weinig kansen krijgen. In beide gevallen is het gevolg dat ze ondervertegenwoordigd zijn in de wereld van data science
Diversiteit en inclusie
Muriel beaamt de woorden van Britt volledig. En ontdekken wat ze echt wil, dat heeft ze al gedaan. Muriel ziet het zelfs helemaal voor zich: een toekomst in data science. Met veel plezier heeft ze dan ook samen met Britt het webinar voor het event Women in Data Science (WiDS) voorbereid. Wereldwijd vinden momenteel gelijksoortige evenementen plaats, allemaal met als hoofddoel om vrouwen te interesseren voor datawetenschap. Meerdere vrouwelijke sprekers brengen de betekenis en ontwikkeling van kunstmatige intelligentie voor het bedrijfsleven, de samenleving en het onderwijs onder de aandacht. Britt: “Yacht ondersteunt WiDS graag, ook met het oog op diversiteit en inclusie. En dan doel ik niet alleen op een juiste balans tussen man en vrouw, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van leeftijd en etnische achtergrond. Je moet diversiteit in de volle breedte zien.” Muriel vervolgt: “Feit is dat vrouwen óf te weinig podium pakken óf te weinig kansen krijgen. In beide gevallen is het gevolg dat ze ondervertegenwoordigd zijn in de wereld van data science. WiDs heeft bewust enkel vrouwen als spreker. Om jonge vrouwen te laten zien dat ze ook in dit vakgebied succesvol kunnen zijn. En dat is precies wat wij ook willen.”
De effectiviteit van je communicatie
Het webinar is volledig gericht op het belang en de ontwikkeling van soft skills. Britt: “Waarom soft skills zo belangrijk zijn om draagvlak te creëren voor een datadriven mindset binnen een organisatie, is de kern van ons verhaal.” Muriel vult meteen aan: “Maar we geven geen snelcursus over het ontwikkelen van soft skills en we gaan ook niet vertellen hoe het moet. We willen vrouwen inspireren op basis van onze ervaringen. Plus: alle belangstellenden, ook de aanwezige mannen dus, aanzetten tot een kritische blik in de spiegel: welke skills kan of moet ik nog verder ontwikkelen om succesvol te zijn?”
“Het draait om de effectiviteit van je communicatie”, voegt Britt toe. “Ben je je bewust van de invloed van jouw gedrag op een ander? En anderzijds: weet en begrijp je hoe de ander in elkaar steekt? En kun je vervolgens je eigen communicatiestijl daarop afstemmen? Hoe beter je deze facetten beheerst, hoe effectiever je communiceert.”
Geloven in nut en kansen van data
Muriel moet denken aan citaten die ze bij het ontwikkelen van het webinar is tegengekomen. “Ik las: een persoon zonder data is zomaar iemand met een mening. En ook: iemand zonder storytelling-vaardigheden is maar gewoon een persoon met data. De boodschap van die citaten is in mijn ogen helder. Iedereen is het erover eens dat data belangrijk zijn, en dat je een cijfermatige onderbouwing nodig hebt om beslissingen te funderen. Maar wil je mensen echt laten geloven in het nut en de kansen van data, dan moet je ze meenemen in je verhaal. Met storytelling breng je data tot leven. En hoe meer vrouwen daarin een rol pakken, hoe sterker we met het prachtige vakgebied van data science komen te staan.”
Op de hoogte blijven van Women in Data Science?Check onze blogs, tips van experts en masterclasses