Dankzij jouw expertise en ervaring heb jij een intelligente kijk op je vakgebied en werkveld. Als thought leader deel jij deze visie met anderen ter inspiratie, verbinding en om jezelf zichtbaar te maken. Thought leadership is jezelf tijdens je carrière specialiseren en je kennis delen binnen je organisatie en daarbuiten. Jouw expertise wordt opgepikt door anderen, waardoor jij wordt gezien als een autoriteit binnen je vakgebied.
Als thought leader moet je tegendraads zijn en je moet gelijk hebbenReid Hoffman, oprichter LinkedIn.
Een thought leader is dé autoriteit in zijn of haar vakgebied. Dat bepaal je niet zelf, maar zo word je gezien door professionals in je werkveld. Zo’n ‘inhoudelijk leider’ positioneert zichzelf naar de buitenwereld als trendsetter en visionair door kennis te delen met zijn netwerk. Thought leaders profileren zichzelf voornamelijk op LinkedIn, maar ook tijdens presentaties waarvoor ze worden gevraagd.
Nee, expertise is een voorwaarde voor thought leadership. Een expert blinkt uit in zijn of haar werk en kan een boegbeeld binnen een organisatie zijn. “Maar de next step is om dat ook naar buiten toe uit te dragen”, vertelt Misja Bouma, Business Development Manager Finance bij Randstad Professional | Yacht. Pas als jij jouw kennis en visie zichtbaar maakt aan de buitenwereld, kun je een thought leader en autoriteit worden.
Thought leadership gaat om veel meer dan het positioneren van jezelf als dé expert op een bepaald thema. Je moet jouw visie en expertise waarmaken en anderen moeten deze herkennen, vertelt Misja. “Erkennen andere professionals binnen en buiten jouw organisatie je kennis en vragen zij jou om over vraagstukken mee te denken?”
Daarnaast is het belangrijk dat je goed werkt aan je storytelling in je presentatie om jouw unieke visie kenbaar te maken. Als thought leader moet je mensen meenemen in jouw verhaal, hen inspireren en overtuigen van jouw inzicht.
Met thought leadership creëer je niet alleen kansen voor jezelf, maar help je ook anderen vooruit. Thought leadership heeft als voordeel, dat:
Het heeft minder effect als jij jouw expertise alleen maar in je eigen organisatie houdt. Dat is bijna zonde van je talent, toch? Misja Bouma, Business Development Manager Finance bij Randstad Professional | Yacht.
Met thought leadership zet je de lijnen uit en breng je vernieuwende inzichten voor ambitieuze professionals in je vakgebied. Als jij jouw thought leadership-strategie succesvol uitzet, motiveer en inspireer jij anderen. Deze 5 stappen helpen je daarbij:
Ga na welke thema’s en behoeftes leven binnen jouw organisatie en bij vakgenoten daarbuiten. Breng vervolgens in kaart welke thought leaders er nog meer bekend zijn binnen jouw werkveld. Zo positioneer je jezelf in een unieke rol.
Ga helemaal op in het onderwerp dat jij kiest. Lees artikelen, verdiep je in de geschiedenis en maatschappelijke context en vraag onderzoeken op. Zoek uit welke frustraties er leven, waarom deze er zijn en in welke richting de oplossing gevonden moet worden.
Formuleer een innovatieve en creatieve visie. Vergeet modellen, vakboeken en whitepapers, maar denk out of the box. Ga uit van jouw eigen expertise en creëer een unieke visie die jij 100% kunt uitdragen.
Deel jouw kennis en expertise. Dit doe je door veel mensen te spreken en waardevolle bijdragen te delen als LinkedIn influencer op een authentieke manier, die past binnen jouw personal branding. Zo bouw jij een reputatie als betrouwbare autoriteit op. Hoe meer jouw kennis inspeelt op de behoefte van anderen, hoe meer je bewijst dat jij weet waar je het over hebt.
Link jouw visie aan behaalde resultaten. Door dit soort voorbeelden te geven van jouw werk in de praktijk, maar ook door het delen van artikelen die jouw denkwijze ondersteunen, bewijs je dat jouw ideeën daadwerkelijk impact maken.
Als je altijd maar gewoon je werk doet, pak je niet de kans om aan thought leadership te doen. Misja Bouma, Business Development Manager Finance bij Randstad Professional | Yacht.
Jij toont thought leadership door je expertise, inzichten en ideeën met anderen te delen. Dit doe je op 3 verschillende manieren en via verschillende kanalen. Zowel intern als extern:
Ben je op zoek naar inspirerende thought leaders? Beperk je dan niet alleen tot je eigen vakgebied. Trek het breder, net als Misja. Haar voorbeelden op het gebied van thought leadership laten zien dat je uit elke richting inspiratie kunt halen: