Maak jezelf aantrekkelijk op de arbeidsmarkt door een specialisatie te kiezen in een bepaald vakgebied. Veel bedrijven en organisaties zijn op zoek naar experts die veel van een specifiek onderwerp afweten. Als specialist ben jij degene die anderen iets bijleert en advies geeft. Hoe word je specialist? Wij leggen je precies uit hoe jij jezelf als specialist onmisbaar én zichtbaar in organisaties maakt.
Door je te specialiseren als professional, vergroot je jouw personal brand door middel van thought leadership en heb je een duidelijk aandeel in het eindresultaat. Je maakt dus écht impact binnen een organisatie. Er zijn verschillende vakgebieden waarin jij jezelf sterk kan positioneren als expert.
Denk bijvoorbeeld aan functies in de IT. In deze wereld wordt er altijd naar experts gezocht die bepaalde programma’s tot in de puntjes weten te implementeren of te besturen. Of denk aan Finance waar financials zich specialiseren tot bijvoorbeeld riskmanager of predictive controller.
Ook de juridische wereld zit vol specialisten. Als juridisch specialist ben jij degene waar je organisatie op leunt als ze specifieke kennis nodig hebben. Door je expertise word jij sneller op belangrijke taken gezet en krijg je meer verantwoordelijkheid. Door je zelfstandigheid en de manier waarop jij je profileert ben jij een krachtige asset.
Als specialist binnen een organisatie wordt er veel van je verwacht. Jij hebt de vakkennis die anderen niet hebben. Dat betekent dat je regelmatig presentaties geeft over jouw specialisme aan andere professionals. Zo help je hen verder, maar ook jezelf. Jij bent namelijk de enige die anderen iets kan bijleren over je vakkennis.
De kennis en expertise heb je al. Door je soft skills in te zetten maak jij jezelf pas kenbaar als dé specialist op jouw gebied. Werk daarom bijvoorbeeld aan je autonomie, een belangrijke skill voor specialisten. De organisatie is namelijk afhankelijk van de kennis die jij in huis hebt, waardoor zij op jou leunen en niet andersom. Zelfstandig keuzes maken en te werk gaan, is dan van belang voor een succesvolle carrière.
Om je eigen specialisme tot een hoger niveau te tillen, is het slim om gebruik te maken van je netwerk. Verbind met mensen waar jij nog meer van opsteekt. En implementeer de kennis die zij je geven in je eigen werk.
Zet de volgende stap naar succes door je vakkennis uit te breiden. Er zijn verschillende mogelijkheden om je te specialiseren binnen een vakgebied. Hieronder 4 cruciale tips.
Krijg voor jezelf een duidelijk beeld waarin je bent geïnteresseerd en wat jouw specialisatie wordt. Visualiseer bijvoorbeeld je perfecte werkdag. Koppel hier vervolgens waarden en kwaliteiten aan die jij belangrijk vindt. Stel jezelf vooral de vraag waarom je iets leuk vindt. Structurele zelfreflectie is hier een goede methode voor. Andere manieren om je ambities helder te krijgen zijn: een visie ontwikkelen en werken aan je persoonlijk leiderschap.
Vraag bij je leidinggevende waar hij of zij jou in ziet excelleren én welke specialismen en expertises zij nog zoeken. Teamleiders hebben vaak een visie op competentiemanagement en hebben daardoor een goed beeld van de expertise die zij nodig hebben en welke rol het best bij jou past.
Een goede optie om je te specialiseren is door een opleiding te volgen in het specialisme waar jij in wilt excelleren. Het is niet altijd nodig om een voltijdse opleiding te volgen. Er zijn genoeg korte cursussen en trainingen die jou verder helpen in je carrière.
Het bedrijf waar je werkt heeft waarschijnlijk al enkele specialisten aan het werk. Maak gebruik van hun vakbekwaamheid en loop een dag met hen mee. Hierdoor kom je erachter of het werk dat zij doen echt bij je past en of het iets voor jou is om in te verdiepen. Door je proactief op te stellen en initiatief te nemen, leer je sneller dan verwacht en onderscheid je je van andere professionals.
Zet jezelf op de kaart met personal branding. Onderscheid je van de rest door je specialisme en wees authentiek. Door jezelf als merk neer te zetten, positioneer je jezelf zodanig dat veel organisaties gebruik willen maken van jouw vakkennis en expertise. Doordat je de vaardigheden bezit die niet iedereen heeft, merk je vanzelf wat voor positieve invloed dit heeft op je carrière en heb je minder concurrentie waartegen je moet opboksen.
Als specialist heb je een goede onderhandelingspositie. Jij bent de expert op een specifiek vlak waardoor jouw werkgever je niet kwijt wilt. Je rol binnen de organisatie komt dan goed van pas als je meer zeggenschap wilt en mee wilt denken aan de groei van het bedrijf. Zet daarom je kennis strategisch in en krijg de rol die je ambieert.
Bedrijven zijn altijd op zoek naar medewerkers die bijdragen aan de verbetering van bedrijfsprocessen. Jij bent de leider die anderen tot het volgende niveau tilt. Door de kunde die jij in huis hebt en jouw sterke communicatieskills, leer je andere professionals hun skills te verbeteren zodat alles efficiënter en beter verloopt.
Bedenk eerst goed wat je wilt. Je kunt daarna een opleiding volgen, maar het is ook een uitstekend idee om bij iemand een collega in de leer te gaan. Een andere specialist leert jou het vak waardoor jij je eigen kennis verbreedt en zo een impact maakt binnen de organisatie waar je werkt. Lees meer over specialiseren.
In veel vakgebieden is het slim om je te specialiseren. Denk aan een functie in de IT waar altijd professionals worden gezocht die alle ins en outs weten van specifieke IT-programma’s. Je maakt jezelf daardoor onmisbaar.