Jezelf profileren: in 5 stappen opvallen binnen de organisatie Cover

Jezelf profileren: in 5 stappen opvallen binnen de organisatie

Door jezelf krachtig en professioneel te profileren, onderscheid jij je van de rest. Zo speel je jezelf in de kijker en maak je sneller carrière. Laat zien wie je bent, wat jij kunt en wat jouw ambities zijn. Met positief opvallen binnen de organisatie zet jij grote stappen in je carrière en versterk jij je personal brand. Leer hieronder snel hoe jij jezelf sterk profileert.

Op deze pagina:

Profileren is jezelf laten zien en van je laten horen Simone van de Wouw, UX-trainee bij Randstad Professional | Yacht

Wat is profileren?

Professioneel profileren is jezelf op een constructieve wijze laten gelden en van je laten horen binnen de organisatie. Val op als ambitieuze professional door te laten zien wie jij bent, hoe jij je onderscheidt en hoe jij waarde toevoegt aan een project. Dit vereist een goed zelfbeeld en -inzicht. Breng dus je kwaliteiten en goede eigenschappen in kaart en creëer zo kansen voor jezelf om zichtbaar resultaat te boeken. 

Waarom is het belangrijk om mezelf te profileren?

Als ambitieuze professional wil je altijd vooruit. Profileren helpt om sneller te groeien als persoon en in je carrière. Laat  merken dat je toe bent aan meer verantwoordelijkheid of een breder takenpakket. Verstop nooit je talent. Je krijgt meer erkenning voor je werk als jij laat weten wat je doet. Kortom: neem persoonlijk leiderschap over je carrière en laat je beste zelf zien! 

In 5 stappen profileren als een pro

  1. Leer jezelf kennen
  2. Schuif jezelf naar voren
  3. Oefen je pitch
  4. Vraag om feedback
  5. Volg voorbeelden

1. Leer jezelf kennen

Om jezelf succesvol te profileren, is het van cruciaal belang dat jij jezelf kent. Wat zijn bijvoorbeeld jouw soft skills en hard skills? Wat zijn jouw ontwikkelpunten? En wat zijn je ambities? Zorg dat je weet wie je bent en waar je voor staat. Ontwikkel daarom een visie voor jezelf en positioneer jezelf aan de hand daarvan in de markt. 

2. Schuif jezelf naar voren

Laat weten wat je doet. Door assertiviteit te tonen zorg je ervoor dat jouw harde werk door iedereen wordt gezien. Je bent geen opschepper als jij gepassioneerd vertelt over dat ene mooie project waar jij aan hebt bijgedragen. 

3. Oefen je pitch

De perfecte pitch is de beste ingang voor een gesprek met de juiste mensen. Creativiteit is de key to succes. Begin met vertellen wie jij bent en waar jouw talenten liggen of open met een prikkelende stelling of vraag. Presenteer je pitch met overtuiging en blijf hem zo nu en dan vernieuwen.  Zo is je verhaal altijd up-to-date. 

4. Vraag om feedback

Jij profileert jezelf vooral door je gedrag. De beste manier om te weten hoe jij overkomt is door feedback te vragen. Hoe zien anderen jou en hoe is deze indruk ontstaan? Heb het lef om feedback te vragen. Zelfreflectie is van cruciaal belang voor een succesvolle carrière. 

5. Volg voorbeelden

Tegen wie kijk jij op en wat maakt dat zij zo’n goede indruk op je maken? Zijn het online profielen, is het hun authentieke uitstraling of is het een combinatie van verschillende factoren? Ga na hoe jouw voorbeelden zich profileren en leer van hun successen.

Wat heeft jezelf profileren te maken met authenticiteit?

Mensen hebben het direct door als jij jezelf anders voordoet. Blijf trouw aan wie je bent en wees trots op waar jij voor staat. Door authentiek te blijven, kun jij jezelf maximaal profileren. 

Verderop leggen we je uit hoe profileren je helpt met doorgroeien én geven we tips om jezelf online te profileren. 

Hoe helpt profileren met doorgroeien?

Door jezelf te profileren maak je jezelf zichtbaar en speel jij jezelf in de kijker bij degenen die jou helpen om door te groeien. Je valt op door je prestaties en je gedrag. Wil je echt laten weten dat jij op je plek bent in een hogere functie of op een andere afdeling? Loop dan eens mee met een collega. Leg contact via LinkedIn of spreek iemand aan. 

Professionals zijn trots op hun werk en delen hun kennis graag, dus jouw interesse wordt zeker gewaardeerd. Door mee te lopen, kun je in de praktijk laten zien dat deze nieuwe plek perfect bij je aansluit.

Online profileren: tips en voorbeelden 

  1. Representatief mailen
  2. Out of office
  3. Je e-mailhandtekening finetunen
  4. LinkedIn-profiel finetunen 

1. Representatief mailen

Geef aandacht aan elk mailtje. Vooral als jij mensen nog niet persoonlijk hebt gezien, zijn e-mails een belangrijk deel van jouw online profilering. Naast een unieke tone-of-voice, is het prettig om beknopt te mailen. Bundel je informatie zodat jij niet nodeloos heen-en-weer mailt en toon interesse in degene met wie jij mailt; ook op papier kun je empathisch zijn.

2. Out of office

Als jij er niet bent, is het belangrijk dat degene die jouw mailt een aantal dingen direct ziet: hoe lang je weg bent, bij welke collega hij/zij terecht kan en een Engelse vertaling voor eventuele buitenlandse contacten. Personaliseer jouw out of office door aan te geven waarom je afwezig bent. Schrijf het bericht in een tone of voice die past bij jouw personal brand, bijvoorbeeld met een actueel nieuwsartikel wat je interesseert, weerbericht of eventlink. 

Stuur een berichtje als je ziet dat iemand een mooie functie heeft. Vraag om tips en toon oprechte interesse. Dat zegt ook iets over jezelf Simone van de Wouw, UX Trainee bij Randstad Professional | Yacht

3. Je e-mailhandtekening finetunen

Zelfs iets kleins als een e-mailhandtekening draagt bij aan jouw profilering. Het is belangrijk dat je handtekening op de juiste manier de aandacht trekt. Let erop dat de opmaak clean is, er voldoende dividers in staan en links/iconen klikbaar zijn. Laat zien dat jij op de hoogte bent van wat er in jouw branche speelt. Voeg een link toe naar een interessant whitepaper of spraakmakend artikel dat je onlangs hebt gelezen. 

4. LinkedIn-profiel finetunen 

Natuurlijk is jouw LinkedIn-profiel altijd up-to-date, maar weet jij ook hoe je opvalt met jouw online profiel? Begin met een pakkende, creatieve kopregel.  Een sterke kopregel laat weten dat jij degene bent die de lezer kan helpen. 

Denk aan: “Ervaren consultant die IT-organisaties helpt om écht goed te worden in verandering” of “Junior business controller zoekt nieuwe uitdaging in HRPP”. Zet vervolgens jouw pitch in de samenvatting. Vraag of een opdrachtgever in zijn referentie niet alleen jouw professionele skills benoemt, maar ook jouw soft skills en persoonlijkheid. En als je de smaak te pakken hebt, breid dan je nieuwsupdates uit naar columns, blogs en artikelen. Voor je het weet ben jij een echte LinkedIn influencer.

Je persoonlijk leiderschap versterken? Banner

Je persoonlijk leiderschap versterken?

Met sterk persoonlijk leiderschap haal jij het beste uit jezelf, overtuig jij anderen succesvol van jouw visie en krijg je zaken écht in beweging. Leer hoe jij jezelf efficiënt aanstuurt, draagvlak creëert en conventies doorbreekt.

Download de paper

Veelgestelde vragen over profileren

Wat is profileren?

Profileren is een onderdeel van personal branding. De aandacht op jezelf vestigen en duidelijk maken wie je bent, wat jou onderscheid en wat je ambities zijn. Of je er nou bewust mee bezig bent of niet: iedereen profileert zichzelf. Anderen hebben tenslotte altijd een beeld van je. Het is aan jou om in control te blijven en anderen de beste versie van jezelf te laten zien. 
 

Moet je extravert zijn om jezelf te profileren?

Ook minder extraverte personen kunnen zichzelf prima profileren. Zolang jij authentiek bent, valt je op. Daarbij bestaan teams in bedrijven uit verschillende type mensen; zowel extraverte persoonlijkheden als introverte persoonlijkheden zijn cruciaal om een team goed te laten functioneren. Simone van de Wouw is UX trainee bij Yacht: Ik houd er niet van om op de voorgrond te staan, maar ik zorg er wel voor dat ik opval. Mijn werk en gedrag spreken voor zich”.

Wat is het verschil tussen jezelf profileren en jezelf positioneren?

Jij profileert jezelf door je sterke punten, krachten of kennis naar voren te brengen in de organisatie waarin jij werkzaam bent. Door deze zaken expliciet uit te dragen weten je collega’s waar jouw talent en kunde ligt. Positioneren gaat over jezelf als professional op een unieke manier neerzetten, zodat jij er gunstig uitspringt bij nieuwe potentiële organisaties of opdrachtgevers. Een goede positie vertelt jouw doelgroep van opdrachtgevers wat jou uniek maakt ten opzichte van andere professionals.

Hoe helpt Randstad Professional | Yacht mij mezelf te profileren?

Randstad Professional | Yacht biedt trainingen en opdrachten die jou laten groeien, zowel zakelijk als persoonlijk. Ga in gesprek en til je carrière naar de next level.