Communicatie, vitaal beroep?
Waarom is deze beroepsgroep als één van de vitale beroepen aangemerkt? Zoals te lezen is op de website van de Rijksoverheid: ‘ten behoeve van informatievoorziening aan de samenleving die van noodzaak is om op de hoogte te blijven van wat er speelt’. Tegenwoordig verspreidt nieuws heel snel via allerlei soorten kanalen. Ook nepnieuws. Daarom is het juist nu van belang om de maatschappij te blijven voorzien van correcte informatie. Van betrokkenen informeren over (nood)maatregelen tot aan het delen en interpreteren van de richtlijnen van het RIVM. Helderheid scheppen in een wirwar van elkaar opvolgende updates; in een taal die voor iedereen in Nederland te begrijpen is.
Online communicatie
Ook de online adviseurs staan dag en nacht beschikbaar om websites en (online) content up-to-date te houden voor iedereen. De inzet van data helpt hierbij, denk aan het opstellen van omgevingsanalyses om het gebruik van de social media, websites en andere online kanalen te monitoren. In tijden van een crisis, is het gebruik van feitelijke data belangrijker dan ooit om onrust waar mogelijk in te dammen.
“We gaan van dag tot dag bekijken hoe we onze communicatie moeten aanscherpen en onze dienstverleningskanalen flexibel kunnen inzetten. Één ding is zeker, je wordt er wel creatief van, zo'n crisis!” - Esther Hofstede, senior online adviseur Gemeente Waadhoeke
Onze Yacht marcom interim-professional Esther Hofstede zit momenteel bij de gemeente Waadhoeke. Als online adviseur maakt zij dagelijks rapportages van online en offline activiteiten, vragen en reacties omtrent het virus. Online communicatie over afspraken bij de gemeente en hun aangepaste dienstverlening. En ze heeft een speciale coronavirus pagina's gemaakt om inwoners en ondernemers te informeren.
Communicatie als strategisch managementinstrument
De positie van communicatie in organisaties zien wij al jaren veranderen. Daar waar dit vroeger een dienstverlenend staf-onderdeel was, zien wij communicatie tegenwoordig als strategisch sparringpartner aan tafel zitten. Aanhaakt aan het begin van de keten, ingezet als strategisch managementinstrument. Een ontwikkeling die wij als Yacht toejuichen en faciliteren. Wij zijn trots dat onze interim professionals, en de freelancers in ons netwerk, vanuit hun expertise op deze manier een bijdrage leveren in de strijd tegen het coronavirus. Zo draagt iedereen bij met werk wat er toe doet.