Hoe zorg je ervoor dat je psychologisch afstand neemt van je werk om in rust te herstellen? In deze blog richten we ons op de vervagende grens tussen werk en privé, ook wel blurring genoemd door Jan Machek, psycholoog bij ArboNed. Nu we massaal thuiswerken spelen naast ergonomische uitdagingen ook psychologische zorgen ons als werknemers parten.
Verantwoordelijkheden werknemer
In de ideale werksituatie zoekt een werknemer naar de balans tussen elementen die energie vragen en elementen die energie geven. Die balans kun je voor jezelf creëren door middel van de volgende punten:
- Blijf dicht bij jezelf. Trek scherp de grens tussen werk en privé, niet alleen in tijd maar ook de werkplek. Neem je werk bijvoorbeeld niet mee naar een plek die je ook gebruikt om te ontspannen, zoals bijvoorbeeld de bank;
- Door thuis te werken ben je minder zichtbaar. Dit vang je op door je collega’s en leidinggevende te benaderen. Maak bespreekbaar waar je mee bezig bent en waar je eventueel tegenaan loopt. Maar voorkom dat je in uren overcompenseert. Als het werk gedaan is ben je klaar voor die dag;
- Luister naar jezelf en je lichaam. Probeer signalen op tijd op te vangen vanuit je lichaam, zoals vermoeidheid, nek- en schouderklachten en spanning.
Een gezonde balans werk en privé is een wederzijdse verantwoordelijkheid tussen werkgever en werknemer
Verantwoordelijkheden leidinggevende
Vanwege het veranderde speelveld wordt van de leidinggevenden verwacht dat zij meebewegen. Voor de crisis was het makkelijker om werk en privé gescheiden te houden omdat we toen lang niet zo veel thuis werkten, maar nu is dat anders. Dit betekent bijvoorbeeld dat leidinggevenden:
- Kaders scheppen waarbinnen medewerkers gezond en productief kunnen werken, ook thuis;
- Duidelijk zijn over wanneer er niet gewerkt wordt en wanneer het werk erop zit (niet altijd is dat een behaald resultaat, soms gewoon een gewerkt aantal uren);
- Laten merken aan medewerkers dat ze gezien worden, ondanks de afstand:
- De verbinder zijn. Houd belangstellend contact met medewerkers en organiseer overlegmomenten. Zo weten zij dat ze aan de verwachtingen voldaan hebben en de dag kunnen afsluiten.
Wederzijdse verantwoordelijkheid
Uit het Corona Engagement onderzoek blijkt dat medewerkers een aantal feiten in het nieuwe speelveld kunnen waarderen:
- 73% ervaart een goede sfeer binnen zijn team;
- 63% voelt zich gewaardeerd door zijn directie.
Maar uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat:
- 60% zijn collega’s mist;
- 56% geeft aan om na de corona crisis meer vanuit huis te willen werken en 42% wil zijn werkuren voortaan graag flexibeler inzetten
Kortom, zorgen voor een gezonde balans werk en privé is een wederzijdse verantwoordelijkheid tussen werkgever en werknemer.
5 handige thuiswerktips
Met de onderstaande 5 thuiswerktips kan jij productief en succesvol vanuit huis werken:
- Ga na welke werktijden het beste passen bij de thuis routine en,
- werk op vaste tijden;
- Schep duidelijke kaders door werktijden te communiceren naar collega’s;
- Maak realistische werkafspraken met de (werk)omgeving;
- Zorg voor voldoende (sociale) ondersteuning wanneer dit nodig is.
Blogreeks - ‘Vooruitlopen in een stilstaande economie’
We willen vanuit ons HR vakgebied door middel van een reeks blogs vooruitlopen op de nieuwe werksituatie. Naast praktische zaken passend bij het ‘wat’ en ‘hoe’, besteden we aandacht aan de vraag welke ervaringen de afgelopen thuiswerkperiode ons heeft opgeleverd. Ons als professional, maar ook als samenleving. Lees ook onze blog over werken in de 1.5m economie, met praktische tips voor het inrichten van een 1.5m-proof kantoor. En ook onze blog over werkgeluk vergroten in coronacrisis.