Skills-based werven. Voor Ineke Jeuster geen populaire HR-term, maar dagelijkse praktijk. Sterker, de director people bij McDonald’s is zelf een schoolvoorbeeld van waar het toe kan leiden. Bij KLM (be)landt ze met haar financiële achtergrond in de HR-wereld. “Competenties als gastvrij en samenwerken moet je bezitten voor heel veel functies bij McDonald’s. Heb je daarnaast plezier in je werk, dan is de rest meestal te leren.”
Inschatting helemaal juist
Ineke Jeuster is tot op de dag van vandaag ‘de inspirerende HR-leider bij KLM’ dankbaar. “Hij vroeg me of ik bij hem wilde komen werken. In zijn beleving was een HR-rol mij op het lijf geschreven. Waarom? Ik denk door mijn nieuwsgierigheid en interesse in mensen. En door mijn gestructureerde en procesmatige wijze van werken. Zijn inschatting is helemaal juist gebleken. Ik zit vanaf dat moment in ieder geval op mijn plek.”
Franchisenemers extra dimensie
Ineke Jeuster is HR verantwoordelijk voor de 120 medewerkers op het hoofdkantoor van McDonald’s in Amsterdam. Daarnaast heeft ze de HR-verantwoordelijkheid voor de 23 restaurants die McDonald’s in eigen beheer heeft. Daar zijn zo’n 2.000 medewerkers actief. En samen met de 76 franchisenemers geeft zij richting aan het beleid en de strategie van het werkgeversimago van McDonald’s in Nederland. “Voor die in totaal 254 restaurants bewaak ik samen met mijn team of alles op het vlak van werving, selectie en behoud van medewerkers gebeurt binnen de kaders die we als McDonald’s stellen. Het werken met de franchisenemers geeft een extra dimensie aan mijn werk. Je hebt te maken met zelfstandige ondernemers, die zo nu en dan anders over zaken denken. Ik moet soms echt mijn best doen om draagvlak te creëren voor de stappen die je wilt zetten ten gunste van ons allemaal.”
De schaarste op de arbeidsmarkt zal eerder toenemen dan verminderen. We moeten alle zeilen bijzetten om mensen binnen te halen en zeker ook om ze vervolgens te binden
Imago speelt McDonald’s parten
De uitdaging waar Ineke en haar HR-team nu voor staan? Werving én behoud van medewerkers. “Het is eigenlijk terug naar de basis van het HR-vak. En dat zal de komende jaren niet veranderen. De schaarste op de arbeidsmarkt, zeker voor de functies in onze restaurants, zal eerder toenemen dan verminderen. We zien het nu voortdurend in de media: de hele horecawereld staat voor deze uitdaging. We moeten alle zeilen bijzetten om mensen binnen te halen en zeker ook om ze vervolgens te binden.”
Bij het werven van nieuwe mensen staat naamsbekendheid McDonald’s niet in de weg. Wel speelt het werkgeversimago McDonald’s parten, zo zegt Ineke. “Ik hoef nooit te vertellen bij wat voor organisatie ik werk, iedereen kent ons, maar wel hoe leuk het is om bij ons te werken. Qua imago moeten we nog een slag maken. Als je nergens kunt beginnen, dan kun je altijd nog bij McDonald’s werken, zo wordt tot op de dag van vandaag met regelmaat gezegd. Terwijl onze restaurantcollega’s juist enthousiast zijn als ze eenmaal bij ons werken.”
Experiencevragen
Het motto voor Ineke en haar team op het vlak van werving en selectie luidt: scherp aan de bal! “We hebben een recruitmentsysteem opgezet waarbij sollicitanten gegarandeerd binnen 48 uur een reactie hebben, 50% zelfs al binnen 24 uur. Dit klinkt simpel, maar zo maak je wel het verschil. Bovendien ligt de focus echt niet meer alleen op jonge mensen. We trekken het breder. Voor bijvoorbeeld iemand met een gezin kunnen we zeker een prettige werkgever zijn. Afhankelijk van de situatie thuis kun je bij ons bijvoorbeeld op bepaalde dagen of dagdelen werken.”
De wijze van werven is ook veranderd. Kandidaten hoeven hun cv niet meer te uploaden, maar in plaats daarvan beantwoorden ze experiencevragen. “Ze krijgen door middel van beelden letterlijk en figuurlijk een kijkje in onze keuken. En wij krijgen aan de hand van de antwoorden al mooi inzichtelijk of de kandidaat bij onze gewenste gastervaring past.”
Gastervaring gebaseerd op waarden
De gastervaring is gebaseerd op de vijf waarden van McDonald’s: servicegericht, inclusiviteit, integriteit, goede buur en partnership. “Als goede buur willen we graag onderdeel zijn van de lokale omgeving. Servicegericht omschrijven we als een goed gastheer zijn, zowel voor onze gasten als voor onze mensen. En iedereen is bij ons welkom, waarbij ook weer geldt: zowel gast als medewerker. Zoals we met onze gasten een afspiegeling zijn van de maatschappij, zijn we dat als vanzelf eigenlijk ook wat betreft onze medewerkers. Maar we geloven niet in quota. Ben je gevestigd in het oostelijk deel van Groningen, dan heb je met een hele andere situatie te maken dan, ik noem maar een voorbeeld, in het centrum van Den Haag. Wil je iedereen gelijke kansen bieden, dan betekent dit dat je in het ene individu meer tijd, energie en geld moet steken dan in sommige anderen.”
Veel functies kun je je prima eigen maken, als je maar over de gevraagde competenties beschikt
Competenties en plezier
Voor het invullen van de waarden is het essentieel, zo vindt Ineke, dat medewerkers van McDonald’s over de competenties beschikken die staan voor het welkome gevoel en gastvrijheid. Om die reden is de skills-based selectieaanpak meer dan logisch. “Competenties als gastvrij en samenwerken moet je bezitten. Heb je daarnaast plezier in je werk, dan is de rest vaak allemaal te leren. Natuurlijk zijn er bepaalde functies, kijkend naar McDonald’s Nederland, de serviceorganisatie, waarvoor bepaalde inhoudelijke kennis noodzakelijk is. Maar veel functies kun je je prima eigen maken, als je maar over de genoemde competenties beschikt. Een van mijn huidige managers heeft bijvoorbeeld de pabo gevolgd en is na haar studie aan de slag gegaan in een restaurant van een van onze franchisenemers. Ze heeft zich daar verder ontwikkeld en werkt nu in het people team bij McDonald’s Nederland. Dit vind ik altijd een mooi en treffend voorbeeld. Dezelfde skills als aan het begin van haar loopbaan benut ze nu in haar rol van manager people.”
Kansrijke omgeving
Jonge talenten helpen bij hun ontwikkeling: het is een belangrijke drive van Ineke. Ze voelt zich vooral betrokken bij diegenen voor wie het wat moeilijker is om de kansen te grijpen. “Ben je bijvoorbeeld afgestudeerd in marketing op universitair niveau, dan hebben organisaties voor jou al een heel carrièreplan uitgewerkt. Maar is je vervolgpad minder duidelijk, dan willen wij toch die kansrijke omgeving zijn, met opleidingsmogelijkheden. En een veilige werkplek waar je jezelf kunt zijn en alle mogelijkheden krijgt om te groeien als medewerker en als mens.”
Zelf op restaurantvloer actief
Met trots vertelt Ineke over alle opleidingsmogelijkheden binnen McDonald’s, waaronder de eigen Academy. Veel waarde hecht ze aan een juiste aansluiting van het complete opleidingspalet op de behoeften van de medewerker. “Om die reden houden we eens per twee jaar een groot medewerkerstevredenheidsonderzoek. Daarnaast nemen we zo’n drie keer per jaar een kleiner onderzoek af, over een actueel onderwerp of om een thema uit het grote tweejaarlijkse onderzoek verder uit te diepen. Je moet altijd kritisch blijven kijken naar jezelf en naar de processen, met als uitgangspunt wat de organisatie en de medewerkers vragen. Daar helpen de onderzoeken natuurlijk zeer bij. Maar ik vind het ook heel belangrijk dat ook ik als directielid met een bepaalde regelmaat in het restaurant ben. Om zelf te ervaren of datgene wat je bedenkt en op papier zet ook in de praktijk werkt”, aldus Ineke Jeuster, die haar woorden tot slot onderstreept met: “Je moet als HR-professional écht luisteren naar de mensen! Je moet anno nu weten wat in de business en bij de mensen in je organisatie leeft.”
Meer weten over de toekomst van werken en werven?Meld je dan aan voor hét werken en werven event