Bruggen slaan tussen mens en technologie en zo de maatschappij vooruit helpen. Dát is wat Yacht-professional Ankie van der Sar inspireert. Ankie is gespecialiseerd in Business Information Management en van nature een verbinder. Met die skills tilt zij zichzelf én haar vakgebied naar een hoger niveau.
Wat is jouw geheime kracht?
Verbinden en samenwerken. In organisaties werken zoveel verschillende mensen die niet altijd elkaars taal spreken. Bijvoorbeeld IT’ers die technologie ontwikkelen en de gebruikers van die technologie. Om tot het beste resultaat te komen is het essentieel dat zij elkaar begrijpen. Die verbinding leggen en daarmee doelen bereiken vind ik het allergaafst.
Waar zie je jezelf over 10 jaar?
Ik focus meer op waar mijn vak is over 10 jaar en hoe ik daaraan bijdraag. Want de potentiële impact van informatiemanagement is ongelofelijk groot. We moeten meer informatie uitwisselen om onze maatschappij stap voor stap vooruit te brengen. Ik wil graag naar een wereld waarin ik zelf eigenaar ben over mijn medische gegevens en deze naar eigen inzicht deel met de juiste specialisten voor de beste zorg.
Neem bijvoorbeeld de paramedische zorg. Die is verzuild en er zijn veel eigen eilandjes. De patiënt is hier vaak de dupe van. Aan de andere kant zien we in de huidige pandemie dat verschillende disciplines de samenwerking juist opzoeken. Bijvoorbeeld de ondersteuning van militairen in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU), studenten van de HU die assisteren bij teletriage en verpleegkundigen van ziekenhuizen in het hele land die bijspringen voor de verzorging van covid-patiënten.
Dit soort samenwerkingen zie ik in de toekomst het liefst steeds meer. Betere samenwerking en meer uitwisseling van informatie is van cruciaal belang om de kwaliteit van onze zorg naar een hoger niveau te brengen.
Ik focus op mijn eigen ontwikkeling én op de ontwikkeling van mijn vak. Want door informatie te delen maken we de wereld beter
Wat is je huidige opdracht?
In mijn huidige opdracht bij de Hogeschool Utrecht (HU) ben ik projectleider voor de implementatie van een nieuw elektronisch patiëntendossier voor HU-klinieken. De HU-klinieken zijn een opleidingsplek voor studenten binnen verschillende para medische disciplines, zoals mond- en oogzorg. De studenten doen hier praktijkervaring op en hebben wekelijks contact met patiënten. Daarnaast zijn de klinieken een kosteloze zorgvoorziening en spelen daarmee een belangrijke rol in toegankelijke zorg voor iedereen.
Op dit moment is er per discipline van de HU Klinieken een eigen elektronisch patienten dossier. Door de implementatie van het nieuwe elektronische patiëntendossier bundelen we deze informatie. Daarmee faciliteert en optimaliseert het de samenwerking tussen docenten en studenten uit de verschillende disciplines. Dit zorgt voor een betere informatievoorziening aan patiënten en voor zorg van hogere kwaliteit.
Waarvan heb je wakker gelegen tijdens je huidige opdracht?
Om de opdracht bij de HU succesvol uit te voeren moeten veel partijen akkoord geven op mijn plan voor de implementatie van het nieuwe elektronische patiëntendossier, zoals de directies van de HU en het UMCU. Hoe pak ik dat aan? Hoe krijg ik iedereen in dezelfde richting en heb ik alle belanghebbenden wel scherp in beeld?
Hoe ben je daar positief uitgekomen?
Het belangrijkste was de opdracht benaderen vanuit de verschillende perspectieven van alle belanghebbenden. Dat vergt veel tijd en voorbereiding. Hierbij vroeg ik me steeds af: wie heb ik hier voor me en wat vindt hij of zij écht belangrijk? Naar die belangen luister ik zo goed mogelijk en ik zorg ervoor dat alle partijen zich gehoord voelen. Zo kreeg ik uiteindelijk steun voor het project.
Hoe helpt Yacht je om maximaal resultaat te realiseren in je opdracht?
Ken je dat moment dat het spannend wordt en een beetje heet onder je voeten? Yacht geeft me het vertrouwen om op zo’n moment die extra stap wél te zetten. Het vertrouwen om fouten te maken, vallen en opstaan. Uiteindelijk lukt het en merk je dat lef tonen loont. Zo verleg ik iedere keer mijn grenzen.
Normaal zeg ik: bij twijfel, niet doen. Door Yacht heb ik heel bewust gezegd: bij twijfel, wél doen!
Op welk resultaat in je huidige opdracht ben je het meest trots?
Het overwinnen van de uitdagingen die me wakker hielden. De verschillende directies staan gezamenlijk achter mijn implementatieplan en tonen commitment voor de uitvoering. Daarom onderzoeken het UMCU en de HU op dit moment de mogelijkheden om samen te werken binnen een gezamenlijk elektronisch patiëntendossier.
Daarbij ben ik in deze opdracht absoluut ook uit mijn comfortzone gestapt. Adviseren op directieniveau, plannen presenteren aan grote groepen. Voor mij zijn dat mooie stappen waar ik trots op ben.
Wat betekent Pushing Horizons voor jou?
Voor mij heeft dat twee betekenissen. Aan de ene kant focus ik op mijn eigen ontwikkeling door een extra stap te zetten naar die spannende opdracht. Naast mijn eigen horizon wil ik ook die van mijn vak verbreden door te verbinden en kennis te delen. Ik geef trainingen binnen het Business Information Management programma van Yacht. Ook werken we met verschillende ambitieuze professionals aan een e-health community, met als missie de zorg vooruit helpen met behulp van IT.
Wat vind jij typisch Yacht?
Positiviteit. De professionals in het netwerk van Yacht zijn enorm gedreven en stralen dit ook uit. Daarnaast zorgen de verschillende opdrachten ervoor dat ik altijd onderweg ben naar iets nieuws. Die dynamiek past heel goed bij me.
Wat is jouw beste lees-, kijk-, of luistertip voor je Yacht collega’s?
Ik heb twee tips. De podcast ‘Leiderschap Dagstart’ van Remco Claassen en het boek ‘De keuze: leven in vrijheid’ van Edith Eva Eger. Beiden hebben mij laten zien dat je met de keuzes die je maakt de regie kunt nemen over je eigen leven.
Wat is het grootste inzicht dat je hebt gekregen over jezelf via een training/opleiding/coaching of Great Conversation van Yacht?
Dat ik in mijn carrière al een hoop kennis heb verzameld. En dat het me veel energie geeft om die kennis door te geven aan anderen.