Saskia van den Hurk, senior professional bij Yacht, is actief bij de GGD Zuid Limburg als het coronavirus uitbreekt. Ze is druk met het implementeren van een aantal nieuwe ICT-producten, maar van het ene op het andere moment verandert de focus van alle GGD-medewerkers. Saskia blijft niet achter. Met haar professionele skills ‘luisteren’ en ‘inleven’ voelt zij als geen ander aan wat ze nu kan én moet betekenen voor mensen met wie zij samenwerkt.
Een heel logisch en begrijpelijk proces
Het realiseren van een digitale koppeling tussen GGD Zuid Limburg en externe partijen: tot enkele weken geleden was Saskia er maar wat druk mee. Net zoals met het implementeren van voorzieningen die het vergaderen voor bestuursleden verder moeten vergemakkelijken. En dan slaat ook in Limburg het coronavirus toe. “Meteen zie je dat zich een heel logisch en begrijpelijk proces ontwikkelt. De eerste dagen is iedereen volledig gericht op de directe patiëntenzorg. De activiteiten waarmee ik met GGD-mensen aan de slag was, verliezen hun prioriteit.”
Hoe om te gaan met hectische situaties
Al na een paar dagen ontstaat de behoefte aan een lange(re)termijnplanning en een optimale inzet van alle ondersteunende diensten. “Ook dat is wat je standaard ziet. Voor mij is de omvang van de coronacrisis ook nieuw, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar ik heb wel veel ervaring in omgaan met crisissituaties. Ik ben een persoon die op dit soort momenten rustig blijft. Die eerste dagen van aanpakken door alle GGD-medewerkers heb ik dan ook goed gekeken en geluisterd om te achterhalen wat ik vanuit mijn kwaliteiten als professional kan bijdragen.”
Saskia maakt zich overigens ook al tijdens haar ‘inleeffase’ verdienstelijk met hand-en-spandiensten. Ze vertelt: “Ik ben sowieso geen persoon die aan de zijlijn blijft toekijken als iedereen druk is. Ik wil helpen. En dan maakt het me in principe niet uit met wat. ‘Als ik koffie moet halen, laat het maar horen’, riep ik over de gang toen ik alle zorgmedewerkers keihard zag werken. Ze dachten eerst dat ik een grapje maakte, maar zo zit ik niet in elkaar.”
Het is de kunst om aan te voelen wat je wanneer op welk moment kunt bijdragen op basis van je professionele kennis en kunde. Focus daarbij op het echte probleem en laat je niet meeslepen door allerlei details
Juiste balans tussen theorie en praktijk
Met haar geoefende oog ziet Saskia snel waarmee ze behalve met ‘koffie halen’ bovenal van meerwaarde kan zijn. Samengevat komt dat neer op zorgen voor een juiste ICT-ondersteuning op het vlak van de interne communicatie. “Je hebt het dan over heel praktische zaken waarmee medewerkers direct hun voordeel doen. Denk aan concreet meedenken over wat niet per se hoeft te worden ingevoerd in het systeem als een verzoek binnenkomt. Ik zie IT-collega’s vasthouden aan regels, maar in zulke situaties moet je durven afwijken. Wat kan wachten tot later? En hoe kunnen we de aanpak daarop aanpassen? Een juiste balans tussen theorie, regels en wat de praktijk vraagt; daar gaat het om. En lopen gebruikers vast bij bepaalde systeemhandelingen, dan is dit niet het moment om te praten over een training. In plaats daarvan is het zaak om rustig uit te leggen hoe te handelen. Ook al moet je die uitleg tot tien keer herhalen.”
Focus op het echte probleem
Haar agile-mindset komt Saskia ook nu goed van pas. “Snel kunnen schakelen en wendbaar zijn is in het algemeen belangrijk in ons werk, maar juist in deze crisissituatie is het essentieel”, aldus Saskia, die als senior professional ook actief is binnen de IT Community van Yacht. Zij heeft bijgedragen aan de opzet van het opleidingsprogramma en is daarin zelf ook trainer en coach. Ze weet dan ook als geen ander dat er nu behoefte is aan professionals die uitblinken in klantgericht denken en handelen.
“Dat betekent je lopende opdrachten loslaten en omschakelen naar de nieuwe dagelijkse praktijk. Je theoretische kennis en je skills blijven van toegevoegde waarde. Sterker, goed communiceren en het lef om regie te voeren en beslissingen te nemen zijn vaardigheden die nu meer dan ooit van pas komen. Het is de kunst om aan te voelen wat je wanneer op welk moment kunt bijdragen op basis van je professionele kennis en kunde. Focus daarbij op het echte probleem en laat je niet meeslepen door allerlei details. Richt je op bijdragen die direct vruchten afwerpen voor de mensen die nu alles op alles moeten zetten om hun klus te klaren. In crisistijd moet je doen wat op het moment belangrijk is”, benadrukt Saskia nogmaals.
“Nu gaan ze voor 300%!”
Bovenal beschouwt Saskia het als een voorrecht te kunnen en mogen helpen bij de GGD Zuid Limburg. “Dat zeg ik puur vanuit bewondering voor alle medewerkers hier in de zorg. Echt fantastisch. Ze werken zich altijd al een slag in de rondte, zo zie ik dagelijks om me heen. Maar nu gaan ze voor 300%! Die instelling motiveert me enorm om te helpen waar ik kan. Ik zie het écht als een voorrecht.”