Ondernemend gedrag en een ondernemende houding. Beiden zijn essentieel voor ambitieuze professionals. Het zelfstandig ondernemen in een organisatie wordt ook wel intrapreneurship genoemd. Zelf kansen zien én benutten om nieuwe producten, diensten en werkwijzen te introduceren in een organisatie. Wat is er nodig om een succesvolle intrapreneur te zijn? En hoe zet je de skills hiervoor in om stappen te zetten in je carrière? We laten het je zien.
Met ondernemend gedrag vergroot jij je waarde voor organisaties en opdrachtgevers. Zij hebben behoefte aan initiatiefrijke professionals die zelf actie ondernemen. Dat betekent dat je niet wacht op opdrachten, maar zelf kansen ziet en deze benut.
Bijkomend voordeel van ondernemend zijn: dit geeft je de kans om deels zelf te bepalen waar je aan werkt. Zo kun je meer tijd en aandacht besteden aan je interesses en jouw talenten verder ontwikkelen tijdens je carrière.
Een ondernemende professional die zich wil profileren als intrapreneur, beheerst de volgende competenties:
Een bekend voorbeeld van een organisatie dat ondernemend gedrag bij werknemers stimuleert is Google. Hier besteden werknemers 20% van hun tijd aan eigen ideeën. Dat leverde bij het internetbedrijf onder andere de komst van Gmail op, inmiddels het meest gebruikte e-mail programma ter wereld.
En dichter bij huis: ook de app Tikkie van ABN Amro is ontstaan doordat professionals zelf de regie in handen namen om een goede betaalapp te ontwikkelen.
Een ondernemende houding begint bij intrinsieke motivatie. De motivatie om impact te maken, zaken écht in beweging te krijgen en vooruit te brengen. Met deze 4 tips stimuleer je ondernemend gedrag en de intrapreneur bij jezelf:
Observeer waar kansen liggen om iets in gang te zetten. Constateer je dingen die moeizaam verlopen of lopen bepaalde processen spaak? Maak er een probleemanalyse voor.
Als jij verbetermogelijkheden ziet, draag hiervoor dan ook een voorstel aan. Door met een oplossing te komen, creëer je draagvlak en neem je mensen mee in je enthousiasme.
Focus in je werk op wat jou enthousiast maakt en neem het voortouw in projecten die jou motiveren.
Denk na over hoe jij de organisatie vooruit kunt brengen. Zo maak je jezelf onmisbaar en vergroot je jouw betrokkenheid. Een goede methode hiervoor is zelfreflectie.
Ondernemend gedrag is zelf op zoek gaan naar kansen en daar naar handelen. Bij ondernemend gedrag hoort besluitvaardigheid, omdat je zelf besluit welke richting je op gaat.
Een intrapreneur is iemand binnen een organisatie die zelf kansen ziet en aandraagt om de organisatie vooruit te brengen. Dit resulteert in het creëren van nieuwe producten, diensten of werkwijzen.
Een voorbeeld van ondernemend gedrag is zelf een initiatief aandragen voor het verbeteren van een proces in je organisatie. Je wacht niet af tot iemand het oppakt, maar signaleert zelf de kans en gaat ermee aan de slag.
Je gaat ondernemend te werk door te denken in kansen en oplossingen. Wat zijn verbetermogelijkheden en welke oplossingen kun jij hiervoor bedenken? Daarmee vergroot je tegelijkertijd jouw toegevoegde waarde.
Een ondernemende houding creëert kansen voor jezelf en je opdrachtgever. Door proactief te zijn in plaats van reactief, loop je vaak een stap voor op anderen.