ChatGPT is niet meer weg te denken uit ons professionele leven. Als ambitieuze professional heb jij de chatbot ongetwijfeld al op verschillende manieren ingezet. Daarbij heb je ook gemerkt dat de input die je geeft, bepalend is voor de kwaliteit van de output. Hoe geef jij de beste strategische input voor een maximaal resultaat? Met dit stappenplan schrijf jij de beste prompts en helpt ChatGPT jou vooruit.
Kom alles te weten over prompting:
Wat is een prompt?
Prompting is het geven van de juiste instructies aan een chatbot, zodat jij het gewenste resultaat krijgt. Als jij ChatGPT bijvoorbeeld inzet om een marketingstrategie uit te werken, geef je andere instructies dan wanneer je de chatbot gebruikt om een vacature te schrijven. Die verschillende soorten instructies noemen we prompts.
Wat levert een goede prompt jou op?
Als jij ChatGPT gebruikt, heb je ongetwijfeld wel eens een antwoord gekregen waar je niet optimaal tevreden mee was. En hoewel de chatbot zeker niet feilloos is, is een incompleet of matig passend antwoord meestal te verklaren door incomplete input. ChatGPT beschikt namelijk over vrijwel alle data op het internet. Die database is dus enorm, en als de chatbot niet precies begrijpt wat jij nodig hebt, wordt deze informatie niet goed gefilterd. Het resultaat? Een output die niet overeenkomt met dat waar jij naar op zoek bent. De juiste vraagstelling is dus essentieel.
Stappenplan: zo schrijf jij een goede prompt
1. Definieer de context
Zoals gezegd beschikt ChatGPT over vrijwel alle data op het internet. Om op het juiste antwoord te sturen en de chatbot een beeld te geven van welke informatie jij nodig hebt, voorzie je de chatbot van context.
Een effectieve manier om dat te doen is role playing: jij geeft de chatbot de opdracht in jouw huid te kruipen. Bijvoorbeeld: ‘Jij bent contentmarketeer voor een kookmerk en maakt de jaarlijkse contentplanning'.
2. Wees specifiek
Nog een manier om de vele data die ChatGPT heeft te kaderen: wees zo specifiek mogelijk. Bijvoorbeeld: ‘Je bent contentmarketeer voor een kookmerk en maakt de jaarlijkse contentplanning, met voor elke maand 4 blogposts, 10 Instagramposts en 2 nieuwsbrieven. Houd hierbij rekening met onze opgewekte, informele tone of voice en de doelgroep van 25-55 jarigen. Het doel is om de naamsbekendheid van het merk te vergroten.’
3. Stuur op de output
Als professional gebruik jij ChatGPT vooral om efficiënter te werken. Om maximaal te profiteren van de chatbot, vraag jij ChatGPT het antwoord direct in de juiste vorm te geven. Dat kan bijvoorbeeld een spreadsheet, diagram of code zijn. Bijvoorbeeld: ‘Zet deze contentplanning in een tabel met op de horizontale as het type content, en op de verticale as de 12 maanden van het jaar.’
4. Test de prompt
Om erachter te komen of je prompt goed is, voer je deze uiteraard in. Hier geldt vooral: trial-and-error! Test uitvoerig wat wel en niet werkt voor jou prompt. Zo worden je prompts steeds sterker en krachtiger.
5. Programmeer het gesprek
Niet het gewenste resultaat? Vraag eens aan ChatGPT om de prompt voor jou te optimaliseren. Bijvoorbeeld: ‘Welke informatie moet worden toegevoegd om onderstaande prompt, bedoeld voor ChatGPT, te optimaliseren? *Prompt invoegen*’