Beluister de podcast
Data Analytics Challenge
Tijdens de Data Analytics Challenge ontwikkelen deelnemers zich op het gebied van data-analyse en data science. Ook leer je hoe je als professional deze kennis meeneemt naar de business en in je eigen werk, legt Suleyman uit. “Dit was een goede kans om in korte tijd en spelenderwijs mijn ontwikkeling aan te jagen. En dat is voor mij een groot succes geworden”, vertelt hij enthousiast.
“Je wordt heel vrij gelaten om jezelf te ontplooien. Er wordt bijvoorbeeld niet gezegd: je moet deze weg bewandelen”, gaat hij verder. “Je moet zelf uitzoeken hoe je de businessvraagstukken gaat oplossen.” Dat is volgens hem een groot voordeel. “Op een gegeven moment ga je daardoor toch zelf met een tool aan de slag en ga je je daar helemaal in verdiepen.”
Direct toepasbaar in de organisatie
Met de kennis die Suleyman tijdens de challenge opdoet, voegt hij direct waarde toe bij Royal Wagenborg. “We hadden bijvoorbeeld een datamigratie van het oude systeem naar ons nieuwe systeem. Stamtabellen samenvoegen, duplicaten verwijderen: alle data wil je in een keer goed invoeren in het nieuwe systeem. Met de nieuwe tooling die ik leerde gebruiken, was dat echt peanuts.”
Data analytics is niet alleen leuk, het voegt ook waarde toe voor mij als professional
Een ander voorbeeld waarbij Suleyman direct impact kan maken, is de CBS-enquête die elk kwartaal gestuurd wordt. “Het invullen van die enquête is echt veel werk. Je hebt te maken met heel veel data die je moet onttrekken uit allerlei verschillende databronnen. Soms ben je 5 dagen kwijt om de enquête goed in te vullen, terwijl het gewoon een routineklus is. Elke keer doe je hetzelfde foefje.”
Suleyman besluit om het hele dataverzamelingsproces in een workflow te gieten. “Ik heb er twee uur ingestoken en kan nu eenvoudig de hele workflow uitdraaien.” Nieuwe data wordt telkens in de gewenste opzet gestopt en uitgedraaid in een mooi Excelbestand. “Hij kan gelijk opgestuurd worden.”
De volgende data-uitdaging
Het balletje is inmiddels gaan rollen, ook bij zijn eigen leidinggevende. Suleyman krijgt daarom de kans om zijn volgende stap met data analytics te zetten. “De volgende uitdaging ligt in onze organisatie bij het automatiseren van de boekingen”, stelt hij.
“We hebben in mijn ogen best wat verbetermogelijkheden in het maandelijks afsluiten van de boeken. Uiteindelijk wil je met één druk op de knop kunnen afsluiten en rapporteren. Maar op dit moment hebben we een oud softwaresysteem dat 20, 30 jaar geleden is opgezet. Dat proberen we nu te moderniseren met low-code-oplossingen. We hebben de kans gekregen om opnieuw na te denken over de concepten die in ons oude systeem zaten en na te denken over de vraag: hoe willen we ons werk in de toekomst doen?”
Benieuwd welke tools Suleyman gebruikt om successen te boeken? Welke datagedreven kansen hij nog meer ziet binnen Royal Wagenborg? Of hoe hij zorgt dat hij zijn data analytics skills blijft uitbreiden? Luister dan naar de podcast. Hierin vertelt Suleyman er meer over.