‘Even Apeldoorn bellen’ is dankzij de commercials van verzekeraar Centraal Beheer een bekende reclameleus én veelgebruikte humoristische uitspraak. Yacht-professional Mark van Apeldoorn weet er alles van. Al vele jaren klinkt op de werkvloer uit monden van collega’s ‘even Van Apeldoorn bellen’ als zijn advies gewenst is. Bij een complexe migratieopdracht bij het UWV zal dat nu niet anders zijn.
Aankloppen met hulpvragen
Mark van Apeldoorn is een echte gezinsman, die met zijn vrouw bovenal geniet van hun twee paardrijdende dochters. Maar hij is ook een gedreven professional, die sinds maart van dit jaar deel uitmaakt van het Non-Profit-team van Yacht. Met zijn vele jaren ervaring, zeker ook in het midden- en kleinbedrijf, is hij op de werkvloer vaak de persoon waarbij collega’s met hulpvragen aankloppen. Zijn oplossingsgerichte aanpak, zijn bereidheid om kennis te delen en zijn mentaliteit van aanpakken maken dat je bij hem vrijwel nooit tevergeefs om raad en daad vraagt.
Dat merken nu ook de medewerkers van het UWV, voluit het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen; de overheidsinstelling die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van onder meer de WW, WAO, Ziektewet en Toeslagenwet. Mark is er actief als technisch implementatiemanager bij de migratie van SharePoint naar de cloud. Een complexe klus, zo geeft projectleider Frans Coenders aan. “De reden van de migratie is simpel: het huidige platform wordt vanaf april 2023 niet meer door Microsoft ondersteund. De realisatie daarentegen is minder eenvoudig. Dat komt deels door de gelaagdheid van de migratie zelf. Maar ook door het feit dat het nieuwe M365 platform, waar de SharePoint-data moeten landen, nog in aanbouw is.”
Een soort van zesde zintuig
Frans Coenders is zelf door de wol geverfd als het gaat over de technische kant van webapplicaties én het begeleiden van projecten op dat terrein, zowel operationeel als strategisch. In de loop van de jaren heeft hij ‘een soort van zesde zintuig’ ontwikkeld voor het aantrekken van de juiste personen voor de juiste plek. Dat is ook de reden waarom Mark bij hem binnenkwam met de gedachte werkzaamheden als businessconsultant te gaan vervullen, maar vrijwel meteen op basis van zijn persoonlijkheid in de rol van technisch implementatiemanager terechtkwam.
Frans Coenders daarover: “Wat zijn cv mij al deed vermoeden, kreeg ik bevestigd in de eerste gesprekken met Mark. Ik zocht iemand met enerzijds veel inhoudelijke kennis, en anderzijds met de kwaliteiten om binnen een bestaand team draagvlak te creëren, vertrouwen te winnen, mensen mee te nemen in het verhaal. Met zijn gemoedelijke houding is Mark dat op het lijf geschreven. Hij is een goede teamspeler, die zijn collega’s graag tot hun recht laat komen. Hij kan bovendien technisch complexe zaken helder verwoorden en voor iedereen begrijpelijk maken.”
Buiten de lijntjes kleuren
Natuurlijk is Mark trots op de woorden van zijn huidige projectleider, waarmee hij vanaf het allereerste moment een goede klik heeft. Maar hij moet bij deze feedback ook terugdenken aan wat een eerdere leidinggevende ooit tegen hem zei. “Durf te doen wat je kunt, dat waren de woorden die hij gebruikte. Inmiddels geef ik zelf collega-professionals de tip om te geloven in jezelf, te omarmen wie je bent en om niet bang te zijn buiten de lijntjes te kleuren.”
De rol van technisch implementatiemanager pakte Mark dan ook vanaf het begin met twee handen aan. Hij lacht: “Ik dacht te beginnen aan een opdracht die volledig binnen mijn comfortzone lag, maar het tegenovergestelde is het geval. Elke dag komen zaken om de hoek kijken waarmee ik nog niet eerder geconfronteerd ben. Los van het feit dat SharePoint voor mij totaal nieuw was.”
“De migratie heeft wel met techniek te maken, maar in mijn rol als implementatiemanager zit ik niet zelf aan de knoppen. En toen ik begon was de exacte opdracht ook nog niet duidelijk. Door de gesprekken met collega’s, en door me goed in te leven in de business, kreeg ik het op een rij. Ik heb vervolgens een proefmigratieplan opgesteld, ook iets nieuws voor mij. Na het toetsen op haalbaarheid zitten we nu in de fase van het rapporteren van de bevindingen en ervaringen. Dat moet dan leiden tot de migratiestrategie die door alle betrokkenen wordt gedragen.”
Oog houden voor doelgroep
Mark is volledig in zijn element bij het UWV. Hij is veel breder bezig dan ooit en dat geeft veel voldoening. “Yacht juicht dat vanzelfsprekend toe. Ze faciliteren me daarbij ook perfect. Ik zeg altijd: Yacht is groot, maar gelijktijdig ook heel klein. En daarmee doel ik op de korte lijnen, de persoonlijke aandacht en begeleiding die je krijgt. Yacht biedt een omgeving waarin je echt in je kracht komt te staan.”
Ook Frans Coenders is blij met de situatie. Zijn migratieproject vaart er wel bij. “Microsoft 365 is in mijn ogen de ultieme poging om communicatie, samenwerking en informatie integraal bij elkaar te brengen op één platform. Maar zoals gezegd: het platform is nog niet gereed. Als afdeling zijn we vooruitstrevend. We willen vooruit en dat zorgt opnieuw voor een verbreding van de rol van Mark. Hij is nu ook druk met het uitwerken van de condities waaraan de infrastructuur in onze ogen moet voldoen. Zo dragen we proactief bij aan de realisatie van het platform, zodat straks alles optimaal functioneert”, aldus Frans Coenders, die op basis van zijn rijke ervaring professionals als Mark graag een tip meegeeft: “We leven in een wereld waarin technologie almaar dominanter wordt, waarin de veranderingen bovendien sneller en sneller gaan. De uitdaging is om te kijken hoe je daar optimaal mee omgaat en op inspeelt. Blijf daarbij als techneut wel altijd goed oog houden voor je doelgroep, voor de gebruikers. Zorg ervoor dat je daarvan niet vervreemdt.”
Inleven in business en mensen
De vrees van onvoldoende aandacht voor de klant(groep) heeft Frans Coenders bij Mark overigens helemaal niet. Qua aanpak en beleving zit hij uitstekend op één lijn met zijn technisch implementatiemanager. “Het is zo belangrijk om je goed in te leven in de opdracht, business, mensen en organisatie. Met het oog op deze migratieklus heb ik bijvoorbeeld veel podcasts beluisterd waarin ervaringen worden gedeeld. En wat ik ook essentieel vind is het zelf testen van zaken die je ontwikkelt. Ervaar de werking zelf in de praktijk, is mijn boodschap. Ik druk dat altijd uit met: maak je handen vies, doe op de werkvloer kennis en ervaring op. Het was me al aan het begin van onze samenwerking duidelijk dat Mark zo’n aanpak eveneens voorstaat.”