Bij distributie draait het in toenemende mate om snelheid en kwaliteit. Dit vereist logistieke centra die in alle opzichten optimaal functioneren. Met het Warehouse assessment brengen ervaren Yacht-professionals snel en gericht verbeterpunten in beeld. “En wie een van de punten beetpakt heeft de kosten voor de scan al terugverdiend.”
14 aandachtsgebieden en 140 criteria
Rien de Jongste behoort tot het team van logistieke experts bij Yacht dat aan de wieg staat van het Warehouse assessment. “Samen met de andere leden van ons kennisteam Warehousing heb ik de scan ontwikkeld. Onze jarenlange ervaring op het logistieke terrein speelde daarbij een belangrijke rol. Met de methodiek lichten we in twee tot drie dagen een logistiek centrum op een veertiental aandachtsgebieden door, aan de hand van 140 criteria”, zo geeft de SCM&P-professional aan.
De aandachtsgebieden variëren van opslag, orderverwerking en orderpicken tot voorraadbeheer, afspraken met leveranciers (SLA’s) en de verwerking van (master)data. “En vergeet het veiligheidsaspect niet. Een aandachtsgebied dat natuurlijk zwaar weegt, je wilt immers geen ongelukken. Maar ook voorraadbeheer is een voorbeeld van een aandachtsgebied met hoge prioriteit. Door dit continu te verbeteren optimaliseer je de dienstverlening en winstgevendheid.”
Kosten van de scan al terug
Als sales consultant bij Yacht is Peter Hoex bovenal enthousiast over de toegankelijkheid van de scan. “De tool is heel makkelijk in te zetten. In een paar dagen hebben ervaren specialisten als Rien alles doorgelopen. Bij de opdrachtgever vergt het enkel tijd van een aantal betrokkenen. Binnen een maand ligt het rapport er, waarmee je een complete spiegel hebt van wat goed gaat en wat beter kan of beter moet. En pak je een van de verbeterpunten beet, dan heb je de kosten van de scan al terugverdiend.”
Vinger op de zere plek
Met alle criteria verdeeld over de diverse aandachtsgebieden kan het Warehouse assessment heel gestructureerd worden uitgevoerd. Maar de meerwaarde zit toch vooral in de expertise van de professionals. Rien de Jongste: “Ik loop al twintig jaar mee en heb veel warehouses van binnen gezien. Net als mijn collega’s heb ik daardoor in de meeste gevallen aan een woord of signaal voldoende om de vinger op een zere plek te leggen.”
Dagelijks verder verbeteren
Zoals onlangs bij Ingram Micro, een van de grootste logistiek dienstverleners in ons land met onder meer Bol.com als klant. Rien de Jongste: “Een supergemotiveerde club die de zaken over het algemeen uitstekend voor elkaar heeft. Maar zoomen we met onze scan in, dan komen toch ook bij deze specialist verbeterpunten bovendrijven. En dat is ook wat Ingram Micro wil. In het voortdurende streven naar verdere verbetering, is elk punt welkom.”
“Sommige zaken die we aan het licht brachten hadden al de aandacht, een aantal andere staan sinds onze terugkoppeling op de lijst. Ik noem bijvoorbeeld de onvolledige informatie van leveranciers bij binnenkomende goederen, waardoor een goede sturing op dat vlak niet altijd mogelijk is. En de plek van opslag van goederen wordt soms overgelaten aan medewerkers. Dat maakt het proces foutgevoelig, waardoor je vervolgens bij het picken kunt mispakken. Dat kost tijd en dus geld, terwijl dit relatief makkelijk volledig te automatiseren is. Voorraadbetrouwbaarheid is gewoon van essentieel belang.”
Fenomeen bedrijfsblindheid
Een aspect waarmee Ingram Micro meteen aan de slag is gegaan, is het verder optimaliseren van het verkeersplan. “Op het vlak van routing en de snelheid van de heftrucks zijn de voorgestelde verbeteringen inmiddels doorgevoerd. En dat komt de veiligheid meteen ten goede. Hetzelfde geldt voor de kleding van een aantal medewerkers op de magazijnvloer. Zij droegen donkere T-shirts. Toen we aangaven dat lichte kleding een betere keuze is omdat die veel meer opvalt, was het meteen van: ‘vanzelfsprekend, zonder discussie’. Het Warehouse assessment brengt ook zulke simpele zaken aan het licht. Zaken die enkel en alleen het gevolg zijn van het bij elke onderneming aanwezige fenomeen bedrijfsblindheid.”
Experts in logistieke verbetertrajecten
Peter Hoex weet hoe tevreden Ingram Micro is over de scan van Yacht. “Inmiddels hebben meerdere vestigingen interesse. Het is mooi dat onze scan aan de basis staat van verdere verbetering binnen een organisatie. We openen ogen. En of het bedrijf vervolgens met eigen mensen de verbeterpunten oppakt of onze hulp daarbij inschakelt, is niet relevant. Ik weet wel dat we met het Warehouse assessment ons professionele visitekaartje afgeven als experts in logistieke verbetertrajecten. Als er hulp nodig is in het vervolgtraject, dan weten ze ons zeker te vinden.”
Meer informatie over het Warehouse assesment?Neem contact op met Peter Hoex