Mensgericht werken en altijd een stap extra zetten. Volgens Leonie Smaling zijn dat de twee kernkwaliteiten voor volledige grip op inhuur. De Senior Inhouse Consultant bij Yacht weet hoe belangrijk het is om op jezelf te vertrouwen: ‘Als je ergens in gelooft, ga ervoor en creëer draagvlak.’
Noem eens één ding dat mensen nog niet van jou weten?
Ik heb thuis altijd een gevulde droppot staan. Als er familie of vrienden langskomen, lopen ze altijd eerst even naar die pot, haha!
Als jij een topsporter zou zijn, in welke sport zou jij dan heel goed willen zijn?
Ik vind skiën de allerleukste sport die er is. Maar tegelijkertijd ben ik meer een teamspeler, en dat past niet bij skiën.
Als ik een topsporter zou zijn, dan het liefst in een teamsport. Dan deel je zowel het verlies als de winst met elkaar
Wat is de eerste vraag die jij stelt als je binnenkomt bij een nieuwe klant?
De eerste vragen die ik altijd stel zijn: Wie ben jij? Wat doe jij? En wat wil jij? Het gaat in eerste instantie om de persoon en de klik. Vervolgens kijk ik welke vragen verder relevant zijn. De vragen zijn afhankelijk van de kennis en rol van iemand. Heeft iemand veel kennis van de organisatie? Werkt hij/zij er al lang? Heeft hij/zij een breed netwerk?
Hoe zorgen jullie dat het zorgeloos inhuren via Yacht bekender wordt bij bedrijven en organisaties?
Het grote voordeel van Yacht Inhouse Service (YIS) is dat we op locatie werken. We werken bij één klant in huis waar we alle vakgebieden bedienen. Onze eigen rol als inhouse Consultant is daarbij goed werk leveren en je klant echt leren kennen op locatie. Zo hebben we ook de meeste aanleiding om bekender te worden. Door een goed netwerk op te bouwen, is de kans ook groter dat je weer eens teruggevraagd wordt door een manager die in een andere organisatie is gaan werken.
Hoe zorgen jullie dat opdrachtgevers goed geholpen worden bij hun behoeftes en uitdagingen?
Dat gebeurt tweeledig. Aan de ene kant door oprechte interesse in de klant. Wat zijn hun doelstellingen, hun uitdagingen? Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar. Het is ook belangrijk om de vraag áchter de vraag te stellen. Welk hogere doel zit erachter? Naast goed luisteren is het belangrijk om de verwachtingen van beide partijen helder te hebben. Dat betekent ook: op tijd aangegeven wanneer iets niet kan.
Bijvoorbeeld: een opdrachtgever wil voor een bepaald project nieuw beleid maken, maar heeft maar budget voor twee dagen. Dan weet ik dat een kandidaat voor zo’n rol vinden lastig wordt. Ik schets dan direct de lage kans van slagen, maar bied ook een alternatief. Is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om intern iemand door te schuiven en iemand in te huren voor de werkzaamheden die nu niet worden opgepakt?
Wat heb jij dit jaar - toe nu toe - al bereikt?
We zijn weer terug bij defensie. Daar hebben we twee jaar geleden onderzoek gedaan en een advies geschreven over de instroom van burgerpersoneel. Eén van de adviezen was het opzetten van een HR-servicedesk. Dat advies is goed ontvangen, daarna hebben meerdere stakeholders contact gehouden met Defensie, waardoor wij er nu uiteindelijk weer binnen zitten voor een vervolg pilot.
Ik ben trots dat wij met Yacht weer terug zijn bij defensie
Welke learning haal jij hier tot nu toe uit?
Dat de aanhouder wint. Houd altijd vertrouwen in jezelf en je team. Het heeft twee jaar geduurd, maar defensie is ook heel groot, waardoor trajecten vaak lang duren. Daarnaast heb ik geleerd dat je met dit soort trajecten beter klein kan beginnen. Zo groei je stap voor stap door. Dat begint bij een aantal mensen enthousiasmeren: zij zijn de key users en ambassadeurs van de nieuwe HR-servicedesk. Van daaruit bouwen wij verder.
Wat is het grootste compliment dat jij ooit hebt gekregen van een klant?
Een opdrachtgever zei eens tegen me: ‘Het voelt alsof je echt onderdeel bent van onze organisatie, en geen externe bent’. Dat was wel een heel mooi compliment om te krijgen.
Waarom heb jij voor Yacht gekozen?
Bij Yacht kon ik de volgende stap maken: mijzelf verder ontwikkelen. Ook waren er veel leuke, interessante, inspirerende collega’s waarvan ik kon leren. En dat doe ik nog steeds.
Wat betekent Pushing Horizons voor jou?
Dat je altijd vernieuwend bent. Nieuwe dingen blijft proberen. Pushing Horizons betekent voor mij de stip op de horizon: Dat je kijkt naar wat er mogelijk is, en niet naar wat er niet kan. De verwachtingen overtreffen.
Wat vind jij typisch Yacht?
Typisch Yacht bestaat niet vind ik: wij zijn een hele diverse club. Dat is dan misschien toch wel het typische aan Yacht: de diversiteit dat samen toch een geheel vormt.
Wat is het grootste inzicht dat jij hebt gekregen over jezelf via een training/opleiding/coaching of Great Conversation gefaciliteerd door Yacht?
Heb vertrouwen in jezelf. Twijfel niet te veel. Als jij ergens in gelooft, ga ervoor en creëer draagvlak. En als jij wel twijfelt dan zijn er genoeg collega’s die met je in gesprek willen voor extra input en je verder helpen. Maak daar dan ook gebruik van.
Waar zie jij jezelf over tien jaar?
Ik ben niet zo’n planner. Wat ik wel weet is dat ik nu ga beginnen bij Defensie. Daar ga ik de komende twee jaar een blauwdruk ontwerpen voor de hr-servicedesk. Wat verder gaat dan de standaard YIS- dienstverlening. Het wordt landmachtbreed en gaat over meerdere vormen van instroom - tijdelijk en vast personeel.
Yacht kennen de meeste mensen alleen van het detacheren van onze professionals. Mijn ervaring bij YIS leert mij dat maatwerk het beste werkt om klanten in bredere zin echt vooruit te helpen. Dit soort trajecten zijn met name mogelijk bij grote klanten met voldoende volume. Wellicht mag ik na mijn huidige project bij Defensie bij een andere grote organisatie onderzoeken wat zij nodig hebben. Én daar een strategie voor bedenken.