Een social media manager beheert de profielen van de social media platforms. Je hebt ruime expertise rondom social media en die combineer je met gedrevenheid en strategisch inzicht. Met jouw visie breng je de sociale media-kanalen van jouw opdrachtgever naar een hoger niveau. Wil je dat ook? Check hier alle social media manager vacatures en lees meer over deze uitdagende functie.
Een social media manager is een specialist en generalist ineen. Zo heb je een brede kennis van sociale media, marketing en communicatie. Ook heb je inzicht in en de visie om onderscheidend te zijn. Tenslotte stuur je een team aan. Het bundelen van talent en het teambuilding zijn voor jou erg belangrijk.
Bekijk onze social media manager vacatures
De social media manager beheert zelf accounts op verschillende sociale netwerken of stuurt een team van content specialisten en social media specialisten aan. Jij weet hoe je de verschillende platforms in kunt zetten om doelen te behalen en welke content je daarvoor kunt gebuiken. Je creëert draagvlak voor je eigen visie en plannen, door het resultaat van je werk inzichtelijk te maken in de vorm van bijvoorbeeld volgers, connecties of andere vormen van engagement.
Zo worden de social media kanalen gebruikt voor meer naamsbekendheid. Dan plaats je vaak informatieve content om zo nieuwe mensen aan een merk te binden. Wil je een specifiek product of dienst in de spotlights zetten? Dan maak je reclame voor specifieke producten of laat je foto's van projecten zien.
Als social media manager ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:
De functie social media manager is om meerdere redenen uitdagend. Onderscheidende en overtuigende communicatie is essentieel. Kies je platform, bepaal je strategie en sta continu aan.
Hoe en wanneer je content plaatst, is zeker een uitdaging. Jij helpt je team met een uitgebreide content- en publicatiekalender, waarachter jouw visie en specialisme schuilt. Zo ontwikkel je zowel onderscheidende als afwisselende content en maak je meetbaar dat je, op verschillende social media kanalen, de doelstellingen van je organisatie bereikt. Zo behaal je het maximale resultaat voor je doelgroep.
Je salaris is van meerdere factoren afhankelijk. Een starter op de arbeidsmarkt verdient ongeveer €2.500,- per maand in een dergelijke rol. Heb je meer werkervaring? Een ervaren social media manager verdient rond de €4.500,- per maand. Het gemiddelde salaris van een social media manager is €3.500,- bruto per maand.
Er zijn verschillende studies die je voorzien van de hard én soft skills die je nodig hebt in deze functie. Voor een social media manager is een afgeronde communicatieopleiding cruciaal. Denk bijvoorbeeld aan hbo-communicatie of communicatie- en informatiewetenschappen op wo-niveau.
Daarna kun je nog een masteropleiding in communicatie afronden. Professionals met een dergelijk diploma worden sneller aangenomen, ook al is praktijkervaring en handigheid met sociale media essentieel.
Je kunt enerzijds de gebaande paden volgen en na je middelbare school een studie communicatie volgen. Ben je al bezig met je carrière en heb je al enige ervaring met social media, marketing en communicatie? Dan kan jij je omscholen tot social media manager. Denk hierbij aan een deeltijdstudie in deze richting.
Als social media manager beschik je over de onderstaande vaardigheden:
Als social media manager kan je verder groeien. Laat zien dat je een gedreven professional bent die de strategische doelstellingen van de organisatie vertaalt naar de operatie. Koppel dat aan gedrevenheid en focus en de next steps liggen voor je in het verschiet. Denk aan het aansturen van een groot marketing- of communicatieteam of zelfs een directiefunctie.
Een social media manager werkt voor vrijwel alle soorten organisaties en bedrijven. Zowel kleine als grote ondernemingen maken gebruik van sociale media. Bij kleinere bedrijven hebben social media managers minder taken en verantwoordelijkheden. Ze houden de platforms bij en zorgen ervoor dat een bedrijf of organisatie zichtbaar blijft. Bij middelgrote en grote organisaties hebben ze doorgaans meer doelen. Deze organisaties willen zichzelf op een goede manier profileren of hun naamsbekendheid vergroten. Vaak werk je als social media manager dan samen met andere collega's die actief zijn binnen de marketingafdeling.
Als social media manager werk je samen met veel mensen op de afdeling. Denk bijvoorbeeld aan SEO-experts, maar ook IT-experts, copywriters, marketingspecialisten en communicatiespecialisten.
Wanneer je werkt via Yacht heb je de volgende voordelen: