Houd jij je graag bezig met research en heb je een passie voor analytisch denken? Als SEO specialist onderzoek je het online zoekgedrag van mensen en bedenk je effectieve strategieën om de vindbaarheid van websites te vergroten. We leggen je uit hoe en waar je aan het werk gaat als SEO specialist, het salaris en welke doorgroeimogelijkheden er zijn.
Hoe zorg je dat jouw organisatie het beste presteert in de zoekmachines? Als SEO specialist verbeter je de zichtbaarheid van websites op de resultatenpagina’s van zoekmachines als Google, Bing en YouTube. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Je verdiept je in contentoptimalisatie, vindt relevante keywords en zorgt voor linkstructuren die bijdragen aan de juiste vindbaarheid.
Als SEO specialist onderzoek je steeds hoe de inhoud van een website zo goed mogelijk bovenaan de zoekmachines ranket. Zoekmachines als Google en Bing veranderen continu, waardoor jouw taak als zoekmachinespecialist nooit af is. Je onderzoekt de factoren waar de zoekmachines op letten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om zoekwoorden die van belang zijn voor een bepaalde website. Ook de gebruiksvriendelijkheid van de website speelt een rol, net als de concurrentie van de website. Als specialist in zoekmachineoptimalisatie bepaal je de meest doeltreffende strategie om de beste resultaten te realiseren en stem je content daarop af.
Factoren die hierbij een rol spelen, zijn de techniek achter de website. Als SEO specialist zorg je dat de laadsnelheid, website structuur, indexeerbaarheid en responsiviteit uitstekend functioneren. Daarnaast plaats je relevante content op de website die samenvalt met waar online naar gezocht wordt, zodat de juiste bezoekers de website bezoeken. Met betrouwbare en relevante backlinks leid je bezoekers eenvoudig door de website, zodat zij graag langskomen en overgaan tot een aankoop of andere call-to-action. Hoe gebruiksvriendelijker de website, des te hoger de waardering die zoekmachines als Google geven. Als SEO expert vorm jij de onmisbare spin in het web van digitale marketing en draag jij bij aan het succes van een website.
Als SEO specialist is het jouw taak om relevant zoekverkeer naar de website te vergroten. De taken van een SEO specialist zijn onder meer:
Een van de belangrijkste uitdagingen van een SEO specialist is het op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen het vakgebied. In recente jaren zijn er vaak updates doorgevoerd, zoals de Rank Brain update en de BERT update. Mensen gebruiken zoekmachines voor alles. Van het beantwoorden van vragen tot begrijpen welk product ze moeten kopen. Dat laatste vind je het meest interessant. Met jouw inzichten vergroot je werkgever omzet, doordat betalende klanten websites weten te vinden.
Bekijk onze SEO specialisten vacatures
Welk bedrag je exact verdient als SEO specialist hangt af van je ervaring en opleiding.
Daarnaast krijg je als SEO specialist veel kansen om cursussen en opleidingen te volgen bij je opdrachtgever. Zo ontwikkel je je steeds verder tot een ervaren SEO expert.
Er bestaat geen specifieke voltijdopleiding om SEO specialist te worden. Een hbo-opleiding in de ICT sector biedt echter wel voordelen, aangezien je dan over een aanzienlijke dosis aan webkennis beschikt. Andere studies die een goede opmaat bieden tot een functie als SEO specialist zijn:
Met het MarCom-opleidingstraject van Yacht ontwikkel je jezelf tot de marketing- en communicatiespecialist van de toekomst. Doordat we samenwerken met het Agile Consortium, SRM en incompany opleidingen verzorgen voor Factor C, zet je zelf het ontwikkelopleidingstraject uit dat het beste bij jouw werkervaring, passie en ambities past.
Check onze opleidingen in marketing en communicatie
Om je te laten omscholen tot SEO specialist volg je bijvoorbeeld een cursus Search Engine Optimization bij de HVA waarbij je na tien weken een certificaat ontvangt. Bij deze cursus is basiskennis van marketing een vereiste. Daarnaast heb je minstens een mbo 4-, havo- of vwo-diploma nodig.
Naast een hbo-werk- en -denkniveau, kennis van ICT en een passie voor online marketing heb je meerdere vaardigheden nodig om te gaan werken als SEO specialist. Zo heb je een sterk analytisch vermogen en werk je resultaatgericht. Verder ben je communicatief sterk. Ook ben je leergierig en heb je een flinke dosis nieuwsgierigheid naar je eigen vakgebied en verken je steeds de mogelijkheden om nóg betere resultaten te leveren.
De doorgroeimogelijkheden en perspectieven op de arbeidsmarkt zijn gunstig voor SEO specialisten. Internet en e-commerce groeien tenslotte nog volop, waardoor bedrijven en organisaties er alles aandoen om online zoveel mogelijk aandacht te trekken. Als je begint als junior SEO specialist heb je alle ruimte om door te groeien naar een senior-rol. Uiteindelijk liggen leidinggevende functies in het verschiet voor teams die zich bezigouden met (online) marketing, sales en communicatie. Voorbeelden van specialisaties zijn onder meer CRM marketeer, growth hacker of SEO marketeer.
Bij elke organisatie die belangrijke content online deelt en wil dat deze gevonden wordt. Vaak zijn dat commerciële bedrijven of bureaus die voor anderen online markting verzorgen. Maar ook bij overheid, semi-overheid en non-profitorganisaties werken SEO specialisten. SEO specialisten zijn werkzaam bij onder meer e-commerce bedrijven maar ook multinationals als KPN, de Rabobank of ASML Bij veel organisaties is hybride werken tegenwoordig de norm, wat betekent dat je zowel op het kantoor als thuis aan het werk bent. Meestal vragen ondernemingen of je minstens een- of tweemaal per week op kantoor aanwezig bent. SEO specialist is een functie die zich goed leent voor hybride werken.
Als SEO specialist ben je de spil van de online marketing voor een bedrijf. Je werkt meestal ofwel op een marketingbureau, ofwel op een marketingafdeling met een heel team om de communicatie naar de klanten optimaal te verzorgen. Voorbeelden van collega’s zijn onder meer een communicatieadviseur, content manager, klantadviseur, online marketeer, marketing manager en webredacteur.
Wanneer je werkt via Yacht heb je de volgende voordelen:
Yacht heeft uitdagende SEO specialist vacatures bij toonaangevende opdrachtgevers. Je kan werken als interimmer, zzp'er of in vast dienstverband. Interesse gewekt? Check al onze SEO specialist vacatures en solliciteer direct op de baan die past bij jouw ambities.
Een SEO specialist houdt zich bezig met het verbeteren van de zichtbaarheid van een website. Door gericht relevante content te publiceren en technische verbeteringen aan te brengen, bereik je met een website een grotere doelgroep.
Een SEO specialist houdt zich bezig met het optimaliseren van organisch zoekverkeer naar de website, terwijl het bij SEA gaat om de betaalde advertenties binnen de zoekmachines. SEO vraagt om meer moeite en geduld, maar levert op termijn gratis verkeer op naar een website.
Er is geen specifieke opleiding tot SEO specialist. Een opleiding binnen de ICT, online marketing, media, communicatie, commerciële economie of journalistiek vergroot echter je kansen om succes te zijn als SEO expert.
Je maandelijkse bruto salaris hangt af van je werkervaring, opleidingsniveau en opdrachtgever. Een startend SEO specialist begint minimaal bij €2000,- per maand, terwijl een ervaren SEO expert wel €4500,- maandelijks verdient.