Als content manager ben jij verantwoordelijk voor alle online vormen van communicatie, van een webpagina tot nieuwsbrief of social post. Jij zorgt ervoor dat alle informatie op de juiste manier de beoogde doelgroep bereikt. Content managers zijn onderscheidend in hun strategische blik, analytisch vermogen en het aansturen van collega’s. Interesse gewekt? Check dan onze vacatures en lees alles wat je moet weten over de functie van content manager.
Als content manager stuur je het contentteam aan en ben jij eindverantwoordelijk voor de opgeleverde content. Je analyseert alle opgeleverde content en ontdekt kansen voor verbetering. Ook bepaal je als content manager de contentstrategie. Je managet projecten en stuurt contentspecialisten aan. Vaak heb je als content manager eerder ervaring opgedaan binnen contentmarketing. Hierdoor maak jij het mogelijk dat de strategie en uitvoering naadloos op elkaar aansluiten.
Als content manager bestaan jouw kerntaken uit:
Als jij wilt werken als content manager, moet je aan de volgende functie-eisen voldoen:
Als content manager heb jij een groot verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen. Je zorgt voor een goed onderbouwde strategie en houdt de gestelde kaders van de planning nauwlettend in de gaten.
Daarnaast beschik je over het vermogen om kritisch en analytisch te zijn. Dreigen de campagne doelstellingen niet behaald te worden? Dan breng jij met een doordachte probleemanalyse een vindingrijke oplossing die de campagne alsnog naar een hoger niveau tilt. Hiernaast beschik je over creativiteit, waarmee je zowel creatieve concepten bedenkt als jouw oplossend vermogen toont.
Om content manager te worden, is een achtergrond in marketing of communicatie belangrijk. Denk aan een hbo-opleiding Creative Business, Commerciële Economie of een wo-opleiding Communicatiewetenschappen.
In vrijwel elke branche of sector zijn content managers werkzaam, bijvoorbeeld bij ASML, KPN, gemeente Den Haag of allerlei ministeries. Zo hebben veel organisaties hun eigen marketing- en communicatieteam, waarbij de content manager verantwoordelijk is voor de content van deze organisatie. Ook werk je als content managers bij een content of marketingbureau, waarbij je content voor verschillende bedrijven managet.
Als content manager werk je intensief samen met ambitieuze professionals binnen een multidisciplinair team. Jij fungeert als aanspreekpunt en sparringpartner voor stakeholders zoals de opdrachtgever. Daarnaast neem je de rol in als verbindende factor tussen de opdracht en het content team. Je werkt bijvoorbeeld samen met copywriters, marketing managers, online marketeers of communicatieadviseurs.
Als content marketingspecialist bij Wolters Kluwer was ik (mede)verantwoordelijk voor de content marketing van twee specifieke producten voor juridische doelgroepen in Nederland. Mijn focus lag op copywriting voor verschillende onlinekanalen, het afnemen van interviews, het uitwerken van de contentstrategie, en social media marketingactiviteiten.
We zijn altijd op zoek naar talentvolle content managers. We geloven namelijk dat jouw talent, in combinatie met onze ijzersterke community, resulteert in een carrière vol persoonlijke ontwikkeling. We begeleiden interim-professionals met uiteenlopende niveaus: van junior tot zeer ervaren content managers.
Kies je voor Yacht, dan kies je voor een grote kennisnetwerk van 1000+ professionals én vakexperts. We bieden je ook toegang tot uitdagende opdrachten bij toonaangevende opdrachtgevers. Door onze nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers krijgen we opdrachten en vacatures als eerste binnen en kunnen wij jou deze unieke kansen als eerst bieden. Onze onboarding programma, persoonlijke loopbaanbegeleiding en opleidingsmogelijkheden geven jou daarnaast de kickstart die jij nodig hebt om een succesvolle carrière op te bouwen als content manager.
Ga jij in dienst bij Yacht als interim-professional, dan versnel jij je carrière door om de paar maanden of jaar te wisselen van werkomgeving; zonder je vaste contract te verliezen. Zo verbeter je sneller je skills en vergroot jij je expertise.
Op basis van jouw ambities vinden wd een passende opdracht in marketing en communicatie bij de top van het bedrijfsleven en andere organisaties. We geloven in jouw talent en dat we met ons sterke netwerk snel de opdracht vinden die past bij jouw skills, wensen en ambities. Tijdens jouw onboarding, bereiden we je voor op de intakegesprekken bij onze opdrachtgevers. Bijvoorbeeld met een coach en tips & tricks van ervaringsdeskundigen uit het veld. Zo vergroten wij de kans dat jij start bij de opdracht die jij wilt. Als het tijd is voor een nieuwe opdracht, kijken we samen naar een passende vervolgstap. Zo zorgen wij samen met jou dat jij jouw persoonlijke doelen bereikt op lange termijn.
Als content manager bij Yacht ben je onderdeel van een community die je scherp houdt. Zo spar je regelmatig met jouw persoonlijke manager over de doorgroeimogelijkheden die aansluiten bij jouw ambities. Op basis hiervan zoeken wij een uitdagend contentproject die hierop aansluit. Deze persoonlijke begeleiding in combinatie met onze brede opleidings-en trainingsaanbod en peer to peer intervisie, zorgen dat jij jouw carrière in een stroomversnelling zet. Nieuwsgierig?
Lees meer over leren en ontwikkelen in Marketing en Communicatie
We bespreken dit graag met je tijdens een persoonlijk gesprek. Neem contact met ons op!
Angela den Dulk
Senior Talent Acquisition Specialist
Femke van der Craats
Senior Talent Acquisition Specialist