Met zijn vasthoudendheid en doorzettingsvermogen weet recruiter Jeroen Jansen de beste kandidaten aan Yacht te binden. “Nieuwe collega’s aannemen doe je niet zomaar. Topkandidaten vanuit een schaarse markt vinden is een interessante uitdaging en tegelijkertijd mijn grootste drive”
Wat is jouw geheime kracht?
Mijn nieuwsgierigheid en enthousiasme. Ik ben altijd benieuwd naar de innerlijke drijfveren. Vervolgens breng ik mensen graag naar een plek waar zij met die drijfveren impact maken.
Waar zie jij jezelf over 10 jaar?
Ik voel me enorm thuis als Recruitment Consultant en geloof sterk in de adviserende rol van Yacht. Die rol wil ik versterken en toekomstbestendig maken. Dat betekent voorop lopen in kennis en innovatie, de beste professionals aan ons binden én duurzame relaties opbouwen met opdrachtgevers. Zo zijn we in staat om voor iedere klantvraag - hoe specifiek ook - de juiste oplossing te vinden.
Wat is de eerste vraag die jij stelt als jij binnenkomt bij een nieuwe klant?
Mijn eerste vragen bij een opdrachtgever gaan altijd over de organisatiecultuur. Hoe ziet die cultuur eruit? Wat maakt jullie een aantrekkelijke werkgever? Het is moeilijk om talent aan je te binden. Daarom is het essentieel om de sfeer van een bedrijf goed over te brengen aan een kandidaat.
Wanneer heb jij een goede werkdag?
Als een kandidaat in eerste instantie niet voor Yacht kiest, maar ik hem uiteindelijk toch overtuig. Dat komt vaak doordat ze de ontwikkelmogelijkheden inzien. Het is de mooiste beloning voor mij wanneer ik die kandidaat de ontwikkeling later ook zie doormaken. Het is ook heel mooi als de tijd en aandacht die ik besteed aan het onderhouden van mijn netwerk zich terugbetaalt. Laatst kreeg ik ineens bericht van een kandidaat die ik een jaar geleden sprak. Ons gesprek was in zijn hoofd blijven zitten en hij wilde toch weer eens afspreken. Dat vind ik mooi. Met een persoonlijke en informele benadering iemand écht weten te prikkelen. Voor mij ook een reminder dat investeren in je netwerk voor succes zorgt op de lange termijn.
Groeien in interim-professionals op opdracht: hoe pak jij dat concreet aan?
Door met mensen in contact komen en te achterhalen waar interim-professionals staan in hun carrière. Yacht loopt voorop met kwalitatieve finance thema’s. Vanuit die positie bieden we hen een mooie volgende stap.
Wat maakt dat Yacht voorop loopt met finance thema’s?
De visie van Misja Bouma speelt een belangrijke rol. Misja is onze Business Development Manager en is altijd bezig met innovatie, trends en ontwikkelingen. Hieruit ontstaan tools waarmee wij finance-professionals overtuigen en binden aan Yacht. We profileren ons zo als toekomstbestendige kennisautoriteit.
En met het Future Finance Change Program (FFCP) maken we die belofte ook waar. Het FFCP is ingericht voor ervaren finance-professionals. Het focust op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de financials van de toekomst.
Wat heb jij dit jaar al bereikt?
We hebben dit jaar tot nu toe iedere maand twee of drie nieuwe interim-professionals verwelkomt. Daar zijn we trots op in deze schaarse markt. Daarnaast zetten we belangrijke stappen om ons bestaande netwerk van professionals nog meer aan te spreken. Zo zijn wij bezig met een alumni-project. Professionals die eerder een opdracht hadden via Yacht voegen we opnieuw toe aan ons netwerk. Zij ontvangen vakinhoudelijke content en kunnen deelnemen aan bijeenkomsten en webinars.
Welke learning haal jij hier tot nu toe uit?
Het doet mij realiseren dat er vooral in ons eigen netwerk enorm veel potentie zit. Soms is simpelweg de vraag stellen: ‘Toe aan een nieuwe uitdaging?’ genoeg om met iemand in gesprek te raken over een opdracht. Nieuwe kandidaten benaderen is natuurlijk heel belangrijk in ons werk, maar vaak zijn kansen dichterbij dan je denkt.
Wat is jouw grootste succes?
Na vier pogingen de juiste kandidaat voor een klant vinden. Soms is een opdracht heel specifiek en kost de juiste match tijd. In zo’n situatie komen mijn skills het beste tot hun recht: vasthoudendheid, doorzettingsvermogen en discipline.