Is Gerben Groenewegen bij de gemeente Montferland beleidsmedewerker mobiliteit of beleidsmedewerker duurzame mobiliteit? De ervaren Yacht-professional is helder: de eerste benaming is de juiste. Dat wil niet zeggen dat hij duurzaamheid niet hoog in het vaandel heeft staan. “Zeker wel! Maar de toevoeging van het woord vind ik niet nodig. Gaan en staan voor duurzaamheid is in mijn ogen een vanzelfsprekendheid.”
Kennismaken met e-bike
Gerben, mobiliteit en duurzaamheid gaan al zo’n vijftien jaar samen. Tal van initiatieven en projecten, groot en klein, heeft hij op zijn cv staan. In het Amsterdamse stadsdeel West rolt hij ‘bij toeval’ het vakgebied mobiliteit in. “Als beleidsadviseur milieu kreeg ik de leiding over een project waarbij collega’s een weekje konden kennismaken met een e-bike. Doel achter het initiatief was bewustwording creëren op het terrein van duurzame vervoersmogelijkheden.”
Veerponten over het IJ
Andere voorbeelden van projecten op het vlak van mobiliteit binnen de Amsterdamse gemeentegrenzen gaan over het taxibeleid, het openbaar vervoer én een efficiëntere inzet van de veerponten over het IJ. “Door alle ontwikkelingen in Amsterdam-Noord namen de bewegingen vanuit dat deel naar het stadscentrum flink toe. Hoe stemmen we daar het gebruik van de veerponten op af? En hoe doen we dat zo duurzaam mogelijk? We hebben toen onder meer gekeken naar de mogelijkheid van hybride ponten, om het dieselgebruik terug te dringen.”
Met veel plezier haalt Gerben de ervaringen op. Alle activiteiten en projecten hebben hem gepokt en gemazeld op het terrein van mobiliteit en duurzaamheid. Over de problematiek van de CO2-uitstoot en de filedruk kun je met hem uitgebreid spreken en sparren. Hetzelfde geldt voor onderwerpen als de rol van technologie in zijn vakgebied, de ontwikkelingen op het vlak van deelmobiliteit en de sterk groeiende diversiteit in vervoersmiddelen. “Je ziet veel meer variatie dan eerst. Ik denk dan bijvoorbeeld aan elektrische stepjes en scooters. Maar ook als je naar het fietspad kijkt zie je een breed scala aan fietsen die in model en/of snelheid sterk van elkaar verschillen. Op een speed pedelec bijvoorbeeld zoef je met 45 kilometer per uur over het asfalt!”
Leefbaarheid ’s-Heerenberg
Sinds de zomer van dit jaar deelt hij zijn kennis en kunde op het terrein van mobiliteit als Yacht-professional. Momenteel bij de gemeente Montferland, waartoe onder andere Didam en ’s-Heerenberg behoren. “Mijn aandacht gaat hier onder meer uit naar de mogelijkheden van snelfietspaden naar Arnhem en Doetinchem, om het fietsen te bevorderen en het autogebruik te minderen. De filedruk op de A12 is immers groot. Ook bekijken we hoe we het station van Didam beter bereikbaar kunnen maken”, vertelt Gerben, die daarnaast een persoonlijke ambitie heeft. “Ik kende ’s-Heerenberg tot voor kort niet, maar ben onder de indruk geraakt van hoe mooi deze plaats is. De schoonheid gaat echter voor een groot deel verloren door alle auto’s die in het centrum parkeren. Ik ontwikkel graag een plan om daarin verandering te brengen, met onder meer verbetering van de leefbaarheid en vermindering van CO2-uitstoot als duurzame uitgangspunten.”
Evenwicht tussen diverse aspecten
Als je Gerben vraagt naar de definitie van duurzame mobiliteit, dan hanteert hij het liefst de versie van CROW. Dit is het kennisplatform dat lokale en regionale overheden wil inspireren met kennis en tools over onder andere mobiliteit en duurzaamheid. CROW stelt dat duurzame mobiliteit gaat over de uitdaging een evenwicht te bereiken tussen bereikbaarheid, economie, leefmilieu en klimaat. “Het evenwicht tussen deze aspecten is inderdaad vaak een issue”, zo weet Gerben. “Neem mijn ambitie in ’s-Heerenberg. Een voorstel om parkeren te verplaatsen naar buiten het centrum is voor het leefmilieu pure winst, maar vanuit het economische aspect vrezen de ondernemers voor vermindering van bereikbaarheid en daardoor omzetderving.”
Geen goed alternatief
Gerben ervaart in Montferland in de praktijk dat er in landelijk gebied andere uitdagingen spelen dan in de stadsgemeenten waar hij werkte, waaronder Amsterdam en Hengelo. “In de stad is er voldoende aanbod van openbaar vervoer, in landelijke gebieden veel minder. En daardoor is de overstap van de auto naar bus en trein daar minder makkelijk te motiveren. In veel gevallen is het openbaar vervoer gewoon nog geen goed alternatief.”
Coachen van mensen
Als Yacht-professional voelt Gerben zich volledig in zijn element. De interim-rol spreekt hem aan. “Je komt bij je opdrachtgever met een frisse blik binnen. Daardoor zie je vaak veel beter dan de eigen mensen wat er speelt en wat beter kan”, aldus Gerben, die ook de grote variatie aan opdrachten benoemt die Yacht de professionals biedt. Daarnaast is hij vol lof over de aandacht en energie die wordt gestoken in de ontwikkeling van alle professionals.
Zelf volgt hij nu een opleiding op het vlak van coaching. “Yacht speelt heel goed in op de ambities die je hebt als professional. Ik vind het heel fijn en goed om mijn kennis en ervaring over te brengen. Enerzijds op medewerkers bij mijn opdrachtgever en anderzijds op collega-professionals. Hoe beter mijn competenties als coach ontwikkeld zijn, hoe meer profijt mijn externe en interne werkomgeving daarvan hebben. En hoe sterker ik mijn overtuiging kan uitdragen. Het woord duurzaam als toevoeging gebruiken moet overbodig zijn. Duurzaam denken moet voor iedereen een automatisme zijn. Niet alleen als je het over mobiliteit hebt, in elk vakgebied, in elke branche. Gaan en staan voor duurzame stappen moet gewoon vanzelfsprekend zijn.”
Wil je ook meedenken en discussiëren over duurzaamheid in Nederland? Meld je nu aan voor ons event